Loek Moerman
Een hypotheek afsluiten is voor de gemiddelde Nederlander geen dagelijkse kost. Waar het in sommige (eenvoudige) gevallen mogelijk is de hypotheek zelfstandig af te sluiten (execution only), is een persoonlijk hypotheekadvies nog steeds de maatstaf. En dat is niet onlogisch, een hypotheek heeft immers een forse impact op de financiële situatie van consumenten.
Afgelopen jaren is door verschillende financieel dienstverleners geïnvesteerd om ook het adviesproces te automatiseren. Dat klinkt misschien vrij eenvoudig, dat is het allerminst. De eisen voor Robo-advies zijn immers dezelfde als voor het reguliere adviestraject. Aan het centraal stellen van het klantbelang mogen immers geen concessies worden gedaan!
Stapsgewijs wordt het proces verder geautomatiseerd, waar eerst bijvoorbeeld chatbots een aantal vragen stelden, is het tegenwoordig mogelijk om een volledig gerobotiseerd advies te krijgen. De Hypotheekshop publiceerde op 1 juni dat zij dat als eerste adviesketen in Nederland introduceert. De dienst is nog niet voor iedereen beschikbaar, alleen starters op de woningmarkt kunnen er gebruik van maken. Dit is, naar inschatting, een redelijk homogene groep met algemene wensen en uitgangspunten.
Onze verwachting is dat de komende jaren Robo-advies verder zal opkomen en dat wellicht meerdere doelgroepen hiervan gebruik zullen maken. Ook zullen andere complexe en impactvolle producten volgen. Al zal de “gewone” hypotheekadviseur zeker nog niet verdwijnen, gezien de complexiteit die gepaard gaat met het afsluiten van hypotheken, waarbij sprake is van bijvoorbeeld doorstromen en oversluiten.
Heb je vragen over Robo-advies, klantbelang centraal en zorgplicht? Neem dan contact met ons op.