/Opleidingen/PARP ‘De kracht van productgoedkeuring’
PARP ‘De kracht van productgoedkeuring’
Product Approval and Review Process, kortweg PARP of productgoedkeuringsproces staat in de belangstelling van iedere organisatie. De doelstelling is duidelijk maar de aanpak is een open norm en voor veel organisaties een black box. Ook de AFM onderkent het belang van PARP en heeft haar verwachtingen van het PARP en het toezicht hierop aangescherpt. Guidance is beschikbaar en de eerste boetemaatregelen zijn al gevallen. Tijd om je hier verder in te verdiepen en de verwachtingen op een rijtje te zetten.
Tijdens deze dag combineren wij theoretische kennis met praktische toepassingen en casuïstiek. Hierdoor leer je niet alleen de concepten te begrijpen, maar ook hoe je dit kan implementeren in jouw eigen organisatie. We geven voorbeelden hoe een beleid er uit kan zien, hoe een proces ingericht kan worden en hoe de vastlegging plaats kan vinden. Aan de hand van sprekende voorbeelden beoordelen we bijvoorbeeld de woekerpolis en rentederivaten over wat hier anders had moeten gaan. Ook bespreken we veel voorkomende fouten en ‘wanneer is het genoeg’.
Tijdens deze training leer je:
Het onderscheid te maken tussen verschillende soorten producten en doelgroepen, met bijvoorbeeld het onderscheid in PARP voor beleggingsproducten en eenvoudige schadeverzekeringen.
Het inrichten van een efficiënt goedkeuringsproces, inclusief beleidsontwikkeling, betrokken stakeholders, rolverdeling, dynamisch PARP, goedkeuringsprocedures en periodieke reviews.
De samenhang tussen productbeleid, marges, strategische doelstellingen en andere relevante aspecten.
Het bepalen van doelgroepen, het uitwerken van scenario’s, het vaststellen van distributiekanalen en het definiëren van informatie- en communicatiestrategieën.
De relatie tussen PARP en duurzaamheid/ESG (Environmental, Social, Governance).
De rol van PARP bij niet-financiële producten binnen een financiële organisatie, inclusief Minimum Viable Products (MVP’s) of pilots.
Het belang van dossiervorming en de rol van productmanagers, compliance officers en het management/directie in het goedkeuringsproces.
Wil jij met vakgenoten en onder begeleiding van vakspecialisten het PARP-proces doorgronden aan de hand van wet- en regelgeving, discussie en casuïstiek? Meld je dan nu aan!
Deze opleiding is goed voor 10 PV uren t.b.v. Permanent Vakbekwaam.
Tijdens deze trainingsdag worden de volgende onderwerpen behandeld:
PARP wetgeving (Europees en Nationaal) en (toezichts)regelgeving.
Good practices beleid en processen.
Rol van verschillende actoren in het proces.
Toepassen proportionaliteit in het PARP-proces.
Doelgroepbepaling, KNVB en Scenariobeschrijving.
Programma
Opleidingsdata
17 december 2024
Tijden
Programma
Docent
09:00 - 17:00
PARP
Ruud van der Mast, Loek Moerman
10 juni 2025
Tijden
Programma
Docent
09:00 - 17:00
PARP
Ruud van der Mast, Loek Moerman
Docenten
Loek Moerman
Loek Moerman
Sinds 1 juni 2021 werk ik bij het Nederlands Compliance Instituut als Senior Compliance Officer. Mijn carrière hiervoor heeft zich afgespeeld bij de Rabobank, in veel verschillende functies. Sinds 2014 heb ik bij de Rabobank diverse compliance functies vervuld. Het compliance vak heeft me daar echt gegrepen. Naar mijn mening kan een Compliance Officer alleen […]
Loek Moerman
Loek Moerman
Senior Compliance Officer
Loek Moerman
Sinds 1 juni 2021 werk ik bij het Nederlands Compliance Instituut als Senior Compliance Officer. Mijn carrière hiervoor heeft zich afgespeeld bij de Rabobank, in veel verschillende functies. Sinds 2014 heb ik bij de Rabobank diverse compliance functies vervuld. Het compliance vak heeft me daar echt gegrepen.
Naar mijn mening kan een Compliance Officer alleen succesvol opereren in een organisatie, als hij/zij in goede verbinding staat met management en medewerkers. Uiteraard vanuit een onafhankelijke rol. Compliance is namelijk de verantwoordelijkheid van iedereen in een organisatie, niet alleen van de Compliance Officer.
Ruud van der Mast
Nederlands Compliance Instituut
Ruud van der Mast is sinds 2006 verbonden aan het Nederlands Compliance Instituut. Direct na het afronden van zijn studie Financieel recht is hij hier aan de slag gegaan. Door de jaren heen heeft hij verschillende rollen en functies vervuld. Sinds 2013 maakt hij onderdeel uit van de directie en het MT van het Nederlandse […]
Ruud van der Mast
Ruud van der Mast
Nederlands Compliance Instituut
Ruud van der Mast is sinds 2006 verbonden aan het Nederlands Compliance Instituut. Direct na het afronden van zijn studie Financieel recht is hij hier aan de slag gegaan. Door de jaren heen heeft hij verschillende rollen en functies vervuld. Sinds 2013 maakt hij onderdeel uit van de directie en het MT van het Nederlandse Compliance Instituut. Daarnaast is hij altijd actief gebleven als compliance professional, trainer en externe compliance officer.
Zijn specialismen liggen op het gebied van zorgplicht/klantbelang centraal en integere bedrijfsvoering. Voor opdrachtgevers (banken, verzekeraars, beleggingsondernemingen, financieel dienstverleners, etc) treedt hij op als adviseur op deze gebieden en bij verschillende pensioenfondsen is Ruud aangesteld als externe compliance officer.