Bij het woord transfer denk je vast aan voetbal.. of misschien data transfer, of een overboeking. Maar transfer is ook hét woord in de wereld van opleiden. Daar gaat het namelijk om overdracht: hoe wordt datgene wat je in een opleiding leert, ook overgebracht naar de praktijk?
Een succesvolle opleidingsdag?
Wellicht herken je het: je bent aanwezig bij een opleidingsdag. De docent vertelt inspirerend, je wisselt ervaringen uit met de andere deelnemers, je hebt samen een goede discussie en krijgt een lekker lunch, dus aan het einde van de dag kijk je positief terug op de opleiding. Je geeft de opleiding dan ook een hoog cijfer en laat een tevreden reactie achter op het evaluatieformulier.
Een week later vraagt een collega nog eens hoe die opleidingsdag eigenlijk was. Alweer helemaal terug in de waan van de dag op je werk moet je even in je geheugen graven… wat waren nou ook alweer de kernpunten geweest? Je beseft je dat je in vijf minuten vertelt wat je een dag gedaan hebt, en dat je eigenlijk nu in je dagelijks werk weinig doet met wat je geleerd hebt…
Hoe leuk en interessant de opleidingsdag dan ook was, waarschijnlijk is die dan toch niet zo geslaagd als jouw positieve cijfer doet geloven. Want als je in praktijk niks doet met de nieuwe kennis of vaardigheden, wat was dan het nut van de opleidingsdag?
Zeven succesfactoren voor transfer
Dát is nou waar transfer om de hoek komt kijken. Bij het ontwerpen en ontwikkelen van een opleiding is dat een belangrijk begrip. Hoe zorg je dat deelnemers aan jouw opleidingsdag daadwerkelijk in de praktijk aan de slag kunnen met de onderwerpen die jij tijdens de dag behandelt.
Het ICM deed onderzoek naar transfer en vond 7 factoren die invloed hebben op de transfer van leren naar de werkplek. Het betrekken van stakeholders, een focus op de inhoud (hoe ziet het geleerde er in de praktijk uit?), ondersteunende processen, motivatie, technologie, ritme (op verschillende momenten over een langere periode aan de slag met de materie), en sociale ondersteuning. Het vraagt dus nogal wat, maar aandacht voor de verschillende factoren zorgt wel voor een effectieve opleiding.
Een goed voorbeeld van transfer bevorderen
Tijdens de Leergang Compliance Professional ga je aan de slag met een praktijkopdracht. Je hebt keuze uit verschillende opdrachten, en kiest een opdracht die het best aansluit bij jouw werkplek. Wat je leert in de opleidingsdagen kun je toepassen in de opdracht. Waar je wilt wordt je door docenten geholpen bij het kiezen van de juiste opdracht, en ook in de feedback/beoordeling krijg je tips voor het aanscherpen van jouw uitwerking van de opdracht. Tijdens het maken van de opdracht betrek je vaak ook collega’s die betrokken zijn bij het onderwerp van jouw praktijkopdracht. Zo werk je in een opleidingssituatie aan een praktijkcasus: je past meteen jouw nieuwe kennis toe in een praktijksituatie. Als je dan de praktijkopdracht niet alleen inlevert, maar er ook daadwerkelijk mee aan de slag gaat in de praktijk, en jouw nieuwe kennis en vaardigheden dus onderdeel worden van jouw nieuwe manier van werken: dan is de transfer helemaal compleet.
Meer lezen over transfer?
Lees het interview met Jolanda Botke in ons tijdschrift De compliance officer (nummer 35, september 2020)