Afbeelding Je bent meer dan je weet

Je bent meer dan je weet - Lucia Buijs en Peter Westdijk

Tijdens het congres verzorgden Lucia Buijs, Manager Marketing & NCI Academy, en Peter Westdijk, Senior Compliance Officer, een inspirerende workshop met de titel Je bent meer dan je weet. Beide sprekers werken bij het Nederlands Compliance Instituut en brachten een interactieve sessie waarin theorie en praktijk elkaar versterkten.

De workshop begon met een korte introductie. Peter, bekend van blogs zoals Foei, denk ik...” en SIRA: zoek de bananenschil, en Lucia stelden meteen een prikkelende vraag centraal: hoe werk je als compliance officer effectief in een organisatie? Is vakkennis voldoende, of speelt gedrag een grotere rol?

Om deelnemers aan het denken te zetten, werd een Kahoot-quiz ingezet. Deze interactieve tool gaf direct inzicht in hoe de groep hierover dacht. Er volgden stellingen over de bijdrage van vakkennis versus competenties en vaardigheden aan de effectiviteit van een compliance officer. Dit leidde tot een levendig gesprek waarin deelnemers hun ervaringen en inzichten vrijelijk deelden.

Uit het gesprek kwam een duidelijke conclusie: hoewel vakkennis essentieel is, zijn het vooral competenties en vaardigheden die doorslaggevend zijn voor succes. Het goede nieuws? Net als vakkennis kunnen ook deze ontwikkeld en verbeterd worden. Het lerend vermogen van professionals werd hierbij benadrukt, evenals het belang van reflectie en persoonlijke groei.

Afbeelding Je bent meer dan je weet

De sprekers verwezen vervolgens naar het beroepscompetentieprofiel dat door de Vereniging van Compliance Officers (VCO) is ontwikkeld. Dit profiel definieert welke competenties belangrijk zijn voor compliance officers. Via een stelling werden deelnemers uitgenodigd om te reflecteren op de belangrijkste competenties en om te suggereren welke aanvullingen gewenst zijn. Een interessante toevoeging die naar voren kwam, was ‘incasseringsvermogen’. Aangezien sommige competenties van nature gemakkelijker bij te schaven zijn dan andere kunnen teams hierop inspelen door elkaars sterke punten te benutten. Samenwerken en leren van collega’s versterkt niet alleen het individu, maar ook het team als geheel.

Een concept dat tijdens de workshop werd besproken, was de Perceptiepiramide. Dit model beschrijft de verschillende niveaus waarop je impact kunt maken, afhankelijk van hoe je wordt waargenomen door anderen. De piramide bestaat uit zes lagen, waarbij je in de onderste laag wordt gezien als iemand die slechts problemen signaleert. Via op een positieve manier aandacht vestigen op je boodschap en herkend worden als iemand die wezenlijk iets bijdraagt aan de organisatie, maak je de meeste impact als je in perceptie van anderen autoriteit bent op jouw vakgebied en een voorbeeld voor anderen (goeroe).

De Perceptiepiramide benadrukt dat je bewust moet zijn van hoe anderen jou en je boodschap waarnemen. Het streven is om niet alleen kennis en feiten te communiceren (onder in de piramide), maar ook toegevoegde waarde te leveren en uiteindelijk een leidende positie in perceptie te bereiken. Het biedt een kader om niet alleen inhoudelijk sterk te zijn, maar ook te werken aan hoe je impact maakt binnen je organisatie.