Daarnaast is het belangrijk om veel aandacht te besteden aan preventie en awareness. Veel kan hiermee namelijk worden voorkomen als iedereen weet wat zijn of haar rol is in het proces. Mocht het dan toch voorkomen dat er een melding wordt gedaan, dan kan deze efficiënt en goed worden opgepakt. De meldregeling vertalen in een duidelijk stroomschema kan hierbij helpen. Adinda stond ook stil bij het zogenaamde “opvanggesprek” richting de melder. Hierbij is het belangrijk dat er ruimte is voor emoties van de melder. Deze heeft vaak al een lang traject voor zichzelf gelopen, voordat hij/zij de melding doet. Toon daarvoor begrip, dat doet al heel veel goed.
Tot slot besprak Adinda de elementen van psychologische veiligheid en haalde ze daarbij dé expert op dat gebied aan: Amy Edmondson, schrijver van het boek De onbevreesde organisatie. Echt een must om te lezen als je je wilt verdiepen in psychologische veiligheid. Adinda concludeerde ten slotte dat haar ideaal van een meldregeling die overbodig is, kan worden behaald als er sprake is van een volledig veilige werkomgeving. Dus haar boodschap aan het einde van de sessie was: “van papier, structuur, naar een veilige werkcultuur!”