Seksuele intimidatie op het werk komt in alle sectoren voor. In de afgelopen 10 jaar heeft 16% van de Nederlandse werknemers met seksuele intimidatie te maken gehad. Vrouwen worden twee keer zo vaak getroffen als mannen. Mannen zijn vaker dader dan vrouwen. Uit onderzoek van het College blijkt dat de meeste mensen die seksuele intimidatie meemaken dit niet melden, 37% doet dat wel.
Verplichting voor werkgever
Als werkgever wil je natuurlijk dat je werknemers in een veilige omgeving hun werk kunnen doen. Maar ook op grond van de Arbo-wet zijn werkgevers verantwoordelijk voor een veilige werkomgeving en moeten zij werknemers tegen seksuele intimidatie beschermen.
Tips voor werkgevers
In ons werk als vertrouwenspersonen ervaren we dat zorgvuldige behandeling door werkgevers in geval van ongewenste omgangsvormen zoals seksuele intimidatie, een groot verschil kan maken in de-escalatie en in de uitkomst van de situatie. Het College voor de Rechten van de Mens geeft waardevolle tips aan werkgevers voor een zorgvuldige afhandeling van klachten over seksuele intimidatie.
Dat gaat allereerst over preventie. Hoe wil je dat er met elkaar wordt omgegaan in de organisatie? Zorg dat de normen van sociale veiligheid vindbaar zijn, communiceer hierover en bespreek deze met regelmaat met werknemers. Een ook: geef als directie en leidinggevenden het goede voorbeeld en draag uit waarom je de gedragsnormen belangrijk vindt. over te hebben.
Daarnaast gaan de tips over wat te doen als een klacht binnen komt. Hierbij is het van belang om de klager allereerst ruimte te bieden voor het verhaal en emoties. Vermijdt valkuilen zoals oordelen voordat de feiten bekend zijn en voordat beide kanten van het verhaal bekend zijn. Pas er ook voor op om een opmerking te maken die de persoon het gevoel geeft dat het haar of zijn schuld is of dat zij of hij het zelf heeft uitgelokt (victim blaming).
Verder beschrijft het document welke stappen te volgen om een klacht zorgvuldig te onderzoeken. Denk hierbij ook aan professionele begeleiding voor zowel de klager als de beklaagde, bijvoorbeeld door vertrouwenspersonen.
Tenslotte wordt aandacht besteed aan nazorg. Soms is de nazorg niet enkel van belang voor de direct betrokkenen, maar ook voor bijvoorbeeld andere collega’s in de organisaties.
De belangrijkste tips op een rijtje:
Assistentie nodig?
Heb je wellicht zelf vragen over het voorkomen van een onveilige werkomgeving? Ons team van vertrouwenspersonen is je daar graag bij van dienst.