Aanspreken? Hoe doe je dat en wat levert het op?

Afbeelding Aanspreken? Hoe doe je dat en wat levert het op?

Annemarie Pierik

Het Huis voor Klokkenluiders (hierna: het Huis) heeft een brochure gepubliceerd: ‘Integriteit in de praktijk – aanspreken en aangesproken worden’.

Goed samenwerken vereist dat medewerkers elkaar kunnen aanspreken. Niet alleen leidinggevenden, maar alle medewerkers zijn verantwoordelijk voor een integere werksfeer. Door elkaar aan te spreken waar nodig en goed te reageren als ze worden aangesproken, kunnen problemen vroegtijdig worden aangepakt.

Deze brochure bevat handvatten voor medewerkers om elkaar effectief aan te spreken en goed te reageren op feedback. Het beschrijft een gespreksmodel, dat houvast biedt en helpt bij de kern van het gesprek te blijven. Het model is vanzelfsprekend slechts een leidraad en het gebruik van een model kan kunstmatig lijken. In de praktijk verlopen gesprekken doorgaans minder gestructureerd. Als je vastloopt tijdens zo’n gesprek, kan je terugvallen op het model om het gesprek op een opbouwende manier voort te zetten.

Het Huis benadrukt in het eerste hoofdstuk van deze brochure het belang van aanspreken. Vervolgens worden een gesprekmodel met tips en adviezen gegeven. Het derde hoofdstuk beschrijft de voorwaarden voor effectieve gesprekken en bevat oefeningen. In het laatste hoofdstuk gaat de brochure in op situaties waarin aanspreken niet mogelijk is of niet succesvol was. Daarbij worden alternatieve oplossingen aangedragen, in het geval dat aanspreken niet kan of het aanspreken een negatieve reactie als gevolg heeft. Een alternatief is ondersteuning te vragen van een leidinggevende, als dit niet de persoon is die je wilt aanspreken. Een andere mogelijkheid is begeleiding van een vertrouwenspersoon vragen. De vertrouwenspersoon kan meedenken over de verschillende opties voor een oplossing.

“Uiteindelijk is je werkgever – in het kader van goed werkgeverschap – verantwoordelijk voor een veilige werkplek voor de medewerkers. Die veilige werkplek ontstaat door goed beleid te voeren en voldoende mensen en middelen beschikbaar te stellen.”, beschrijft het Huis in de brochure.

Vanuit de expertise van het Huis wordt specifiek het aanspreken uitgelicht in geval van een vermoeden van een misstand en andere integriteitsschendingen. Tegelijk helpen deze handvatten ook bij het aanspreken in geval van andere situaties van ongewenst gedrag, zoals intimidatie en pesten. Functionarissen die integriteit bevorderen, zoals integriteitmanagers en vertrouwenspersonen, kunnen deze handvatten gebruiken in trainings- en informatiesessies in de organisatie. HR en leidinggevenden kunnen hier gebruik van maken voor het aanspreken over gedrag in brede zin.

Meer lezen over dit onderwerp? Gytha Heins heeft onderzoek gedaan naar ‘aanspreken’ en schreef een boek over de resultaten van haar onderzoeken en oplossingen die werken. Het boek heet: ‘Aanspreken? Gewoon doen.’

Kan jouw organisatie hulp gebruiken bij het bevorderen van een veilige werkomgeving? Onze externe vertrouwenspersonen hebben hier ruime ervaring mee. Ze helpen organisaties met beleid voor het intern melden van vermoedens van een misstand of integriteitsschending en beleid voor (on)gewenst gedrag. Ook verzorgen ze met de organisatie bewustwordingsactiviteiten en trainingen op deze gebieden.

Wil je meer informatie over deze dienstverlening? Op onze website vind je algemene informatie en de contactgegevens van ons team.

Auteur

Afbeelding annemarie-pierik

Annemarie Pierik

matchmaker & vertrouwenspersoon