Adinda Lammens
Op 9 februari heeft de Tweede Kamer het initiatiefwetsvoorstel tot het verplicht stellen van een vertrouwenspersoon besproken, zie ook Debat in het kort. Het wetsvoorstel van initiatiefnemer mevrouw Maatoug van GroenLinks wordt gesteund door het merendeel van de politieke partijen.
Tijdens de behandeling van het wetsvoorstel zijn door de politieke partijen nog aanvullende vragen gesteld die de initiatiefneemster en minister van Gennip moeten verduidelijken. Zoals:
De VVD en PVV staan minder positief tegenover het voorstel. De verplichting tot het aanstellen van een vertrouwenspersoon zou tot onnodige regeldruk voor mkb-bedrijven leiden, aldus VVD. Volgens de PVV kan een veilige werkomgeving ook worden bereikt met een gedragscode of een klachtencommissie.
Naar mijn mening zijn een gedragscode en een klachtenprocedure formele middelen die iedere organisatie sowieso op grond van de Arbowet zou moeten inregelen (zie ook mijn Artikel over de klachtenregeling). Medewerkers hebben echter meer nodig dan een formeel papieren kader. Medewerkers hebben er baat bij dat zij in situaties waarin zij ongewenste omgangsvormen ervaren, kunnen uitreiken naar een vertrouwenspersoon die hen bijstaat en kan ondersteunen zo nodig in een (formele) klachtenprocedure. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is één van de middelen die naar mijn mening voorwaardelijk is voor het creëren van een veilige werkomgeving. Daar heeft iedere organisatie, klein en groot, baat bij.
Hoe verder?
Het debat over het wetsvoorstel gaat op een later moment, naar verwachting in de week van 20 februari, verder met de reactie van de initiatiefnemer mevrouw Maatoug en minister Van Gennip op onder andere bovenstaande vragen van de Tweede Kamer.
Vragen?
Heb je vragen over het benoemen van een interne of externe vertrouwenspersoon? Ik en mijn collega vertrouwenspersonen helpen je daar graag bij. Bel of mail ons gerust met je vraag.
Verwijzing naar eerdere berichten:
Update wetsvoorstel verplichtstellen van de vertrouwenspersoon