Melding maken
Welkom bij het meldpunt van het Nederlands Compliance Instituut. Hier kun je in alle vertrouwelijkheid een vermoeden van misstand, integriteitsschending of onregelmatigheid melden.
Wanneer kun je bij ons melden?
Je kunt bij ons melden wanneer de organisatie waar je voor werkt een abonnement bij ons heeft afgesloten en ons heeft benoemd als meldpunt. Als een organisatie ons heeft benoemd als meldpunt, dan is onze naam genoemd op het intranet van jouw organisatie en/of in de meldregeling (deze regeling heet meestal de klokkenluidersregeling).
Hoe kun je melden?
Je kunt een melding doen door gegevens in te voeren in het onderstaande formulier. Nadat je een melding hebt gedaan, ontvang je binnen vijf werkdagen een ontvangstbevestiging van ons. Wij nemen graag contact op om de melding met je te bespreken.
Je kunt jouw vermoedens van een misstand ook telefonisch bij ons melden (088 99 88 100), per e-mail (meldpunt@compliance-instituut.nl) of per brief (Jan Leentvaarlaan 61-63, 3065 DC Rotterdam).
Vertrouwelijk
Wij behandelen jouw melding vertrouwelijk. Dat geldt ook voor jouw identiteit. Informatie over jouw identiteit of informatie waar jouw identiteit uit is af te leiden delen we met niemand. Dat doen we alleen als je er ons expliciet toestemming voor geeft.
Wat doen we met jouw melding?
We beoordelen jouw melding op ontvankelijkheid. Dat betekent dat we de melding toetsen op de volgende punten:
- Gaat de melding over een organisatie die bij ons een abonnement heeft afgesloten?
- Betreft de melding een vermoeden van een onregelmatigheid, integriteitsincident of misstand?
We informeren je over ons besluit.
Wanneer jouw melding niet voldoet aan de eisen, dan kunnen we de melding niet in behandeling nemen. We geven je dan advies over wat je kunt doen.
Wanneer jouw melding voldoet aan bovengenoemde eisen, dan adviseren we de organisatie waarover de melding gaat hoe ze deze melding kan opvolgen. Vaak betekent dat dat we adviseren om onderzoek te doen.
Anoniem
Wanneer je liever niet wilt dat wij weten wie je bent, kun je anoniem melden. Dat kun je op twee manieren doen:
- Je kunt gebruik maken van een tijdelijk e-mailadres waaruit niet je naam blijkt. Op deze manier kunnen we je laten weten wat we met de melding doen en kunnen we eventueel meer informatie opvragen.
- Je kunt onderstaand formulier invullen zonder je naam, mailadres en telefoonnummer in te vullen. Mocht je voor deze optie kiezen, dan kunnen we geen contact met je opnemen. We kunnen je dan ook niet laten weten wat we met de melding kunnen doen. In sommige gevallen betekent dit, dat we de melding niet verder kunnen oppakken, wanneer we onvoldoende informatie hebben ontvangen.
Vragen
Heb je vragen of twijfel je over het doen van een melding? Je kunt dan contact opnemen met de vertrouwenspersoon van je organisatie (om te sparren) of met één van onze compliance officers voor informatie.
Wij zijn bereikbaar op 088 99 88 100.