Sinds 1995 werk ik op Nyenrode Business Universiteit. Mijn onderzoek richt zich op beroepsethiek en integriteitsmanagement. Het liefst vanuit een filosofische invalshoek. Integriteit kwam toen net op als een belangrijk thema binnen de overheid, compliance stond nog in de kinderschoenen. Enige jaren later heb ik heel veel workshops ethiek gegeven in het kader van de DSI-registratie. Dat was mijn kennismaking met de financiële sector. Ik heb het eens nagezocht, en volgens mij heb ik op 15 januari 2008 voor het eerst een lesdag verzorgd binnen de Nederlands Compliance Instituut leergang voor compliance professionals. Een belangrijk doel is ethiek, integriteit en compliance met elkaar in verbinding brengen en vooral ook tastbaar maken.
Rode draad door de lesdagen is communicatie: hoe kun je effectief communiceren over ethiek, integriteit en compliance?
Tijdens de lesdagen geef ik een aantal minicolleges, maar we gaan vooral met elkaar aan de slag. Tijdens de eerste dag bespreken we bijvoorbeeld eigen praktijkvoorbeelden met behulp van een moreel intervisiemodel. Tussen de twee dagen maken de deelnemers een huiswerkopdracht waarmee ze naar hun eigen organisatie kijken: hoe is het daar georganiseerd? Daarmee wordt de theorie van de eerste dag vertaald naar de eigen praktijk. Ook formuleren de deelnemers hun leervragen. Die staan centraal tijdens de tweede dag. Mijn belangrijkste taak is dan een leeromgeving creëren waarin deze leervragen op afwisselende wijze allemaal worden besproken.
Als wetenschapper is een van mijn hoofdtaken: blijven leren, jezelf binnen je vakgebied ontwikkelen.
Primair door zelf onderzoek te doen en door de onderzoeksresultaten van mijn collega’s tot me te nemen. Maar ik zie de lesdagen ook als mijn ‘laboratorium’ waarin ik steeds snel ontdek wat werkt en wat niet werkt, welke noties theoretische verdieping behoeven en welke theoretische concepten de praktijk versterken (met als motto de bekende uitspraak: niets is zo praktisch als een goede theorie). Het is de bedoeling dat de deelnemers iets van mij – de docent – leren, en van elkaar. Ikzelf leer nog iedere keer van de deelnemers. En dat maakt het voor mij, na al die jaren, nog steeds heel interessant om deze lesdagen te verzorgen. Zeker als ik zo van dichtbij meemaak hoe compliance in al die jaren echt een professioneel vakgebied is geworden.