Ik zit comfortabel in mijn vliegtuigstoel te wachten op het moment dat de piloot de motoren start en de pret kan beginnen. Twee keer hoor ik iets dat lijkt op het aanspringen van een startmotor na 10 seconden eindigen in een vreemde ratel. Daarna geen nieuwe poging meer, maar een vriendelijk verzoek van de cabin crew om de zitplaatsen weer te verlaten en naar de gate te lopen. De motoren van het vliegtuig werken niet. Natuurlijk is het niet fijn een enorme vertraging op te lopen. Aan de andere kant: ik ben blij dat de motor direct al niet wilde starten in plaats van midden in de vlucht de geest te geven. Ik weet wel dat een vliegtuig op één motor ook nog prima kan doorvliegen en kan landen op een vliegveld in de buurt, maar het verhoogt de spanning toch behoorlijk: houdt de andere motor het nog vol?
In het hierboven geschetste scenario is er dus duidelijk iets verkeerd gegaan: Wat maakte dat het vliegtuig door de Technische Dienst is vrijgegeven, terwijl ten minste één motor niet wilde starten?
Toevallig kwam ik de ‘dirty dozen’ op het gebied van vliegtuigonderhoud tegen. Ook de Federal Aviation Administration (FAA) in Amerika draagt de boodschap uit, dat maar liefst 80% van de onderhoudsfouten aan vliegtuigen te wijten zijn aan menselijke oorzaken. Uit een analyse blijken deze menselijke oorzaken te vatten in een lijstje van twaalf: the dirty dozen.
Misschien heb je al wel een idee waarom ik in deze bijdrage aandacht schenk aan the dirty dozen. Vliegtuigonderhoud heeft geen monopolie op menselijke fouten. Die worden overal gemaakt. Ook in de sector en organisatie waarin jij werkzaam bent.
In welke mate voert de organisatie waar jij werkzaam bent analyses uit op ernstige fouten en/of incidenten? En hoe vaak kom je dan uit bij de menselijke factor als grondoorzaak? Precies. Vaak.
Maar dan komt de vraag: hoe sturen we dan op het wegnemen van deze grondoorzaak, zodat we ook minder te maken hebben met de negatieve gevolgen ervan? Ligt het altijd aan de uitvoerder van de processen? De volgende uitspraak is van William Deming: “Quality is made in the board room. A worker can deliver lower quality, but she can not deliver quality better than the system allows.”
Mijn tip: Wil je fouten voorkomen en een hogere kwaliteit in je processen borgen, kijk dan niet alleen naar de kwaliteit van de mensen die deze processen uitvoeren, maar naar het hele systeem. Het zou zo maar kunnen dat je eerst aan andere knoppen moet draaien om tot verbetering te komen.