Adinda Lammens
Het was enige tijd stil rondom het wetsvoorstel tot het verplicht stellen van een vertrouwenspersoon. Sinds de instemming van de Tweede Kamer op 23 mei jl., zie bericht Meerderheid Tweede Kamer voor verplichte vertrouwenspersoon , ligt het initiatiefwetsvoorstel voor behandeling bij de Eerste Kamer. In dit bericht informeer ik over de huidige stand van zaken (begin november 2023).
Op 17 juli jl. heeft de Eerste Kamercommissie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid het initiatiefwetsvoorstel besproken en verslag (eerstekamer.nl) uitgebracht. Verschillende Eerste Kamer fracties hebben tijdens de behandeling inhoudelijke vragen gesteld aan de regering en de initiatiefnemer, mevrouw Maatoug. Op 26 oktober jl. heeft minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid namens de regering deze vragen beantwoord. In haar reactie heeft de minister nogmaals bevestigd dat de regering het verplicht stellen van de vertrouwenspersoon niet alleen wenselijk acht, maar ook noodzakelijk. Daarnaast heeft de minister ook aangegeven dat de regering het wenselijk acht dat de vertrouwenspersoon aanvullende ontslagbescherming moet genieten. De regering vindt het daarom passend om het wettelijk opzegverbod van artikel 670 lid 10 van het Burgerlijk Wetboek uit te breiden en ook te laten gelden voor werknemers die werkzaam zijn in de functie van interne vertrouwenspersoon. Hiermee wordt aansluiting gezocht bij de ontslagbescherming die geldt voor de arbodeskundige en de preventiemedewerker.
Vervolg procedure in de Eerste Kamer
De Eerste Kamercommissie wacht nu op de nota naar aanleiding van het verslag van de initiatiefnemer. Na het verschijnen van ook deze nota kan de Eerste Kamercommissie de nadere procedure van het wetsvoorstel bespreken en besluiten het wetsvoorstel plenair te behandelen. Zij kan ook besluiten om nog een ronde vragen te stellen en wederom een verslag uit te brengen.1 De plenaire behandeling (debat) waarbij de Eerste Kamer uiteindelijk zal stemmen over het aannemen of verwerpen van het wetsvoorstel zal spannend worden. Dit gelet op de eerdere nipte meerderheid in de Tweede Kamer en de meerderheid in de Eerste Kamer van de politieke partijen die in de Tweede Kamer hebben tegengestemd. Laten we hopen dat de leden in de Eerste Kamer het belang van het aanstellen van een vertrouwenspersoon binnen organisaties erkennen.
Het belang van de mogelijkheid voor werkenden om een vertrouwenspersoon te raadplegen is nogmaals onderstreept in het onderzoek van FNV naar grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer dat recent is verschenen. Uit het onderzoek van FNV blijkt dat veel werkenden te maken hebben met pesten, seksuele intimidatie of andere vormen van grensoverschrijdend gedrag. In de helft van deze gevallen ervaart de medewerker ongewenste omgangsvormen van zijn of haar leidinggevende(n). Daarnaast voelt 83% van de mensen die grensoverschrijdend gedrag meemaakt zich niet ondersteund door de organisatie, bron: Grensoverschrijdend gedrag – FNV.
Een medewerker kan juist in die gevallen, waarin een medewerker ongewenst gedrag ervaart van de leidinggevende en/of zich niet ondersteund voelt door de leidinggevende, contact opnemen met de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor, bespreekt samen met de medewerker de verschillende stappen die gezet kunnen worden om de situatie te beëindigen en kan de medewerker in de verschillende stappen begeleiden.
En dan?
Met het aanstellen van een vertrouwenspersoon zijn organisaties er nog niet. Om daadwerkelijk een veilige en integere werkomgeving te creëren voor medewerkers is het van belang dat organisaties ook andere maatregelen inrichten zoals:
Hoe je als organisatie een veilige en integere werkomgeving kunt creëren? Ik help je graag bij het opstellen en implementeren van bovenstaande maatregelen. Ik denk graag mee bij het verder creëren van een veilige en integere werkomgeving. Neem gerust contact met mij op voor meer informatie.