She’s got a way

29 juli 2025
Afbeelding She’s got a way
Billy Joel bracht in 1971 het album Cold Spring Harbor uit, met daarop “She’s got a way”. Een gevoelig nummer met een poëtische tekst. Ja, mijn guilty pleasure…

Ik vond het altijd al een prachtig liefdesliedje. Totdat ik een documentaire over zijn leven zag, ergens op een streamingdienst. Daarin werd verteld onder welke omstandigheden hij dit nummer schreef.  En daardoor ben ik het nog meer gaan waarderen. Blijkbaar moet je soms de context kennen om de boodschap écht te begrijpen of op waarde te kunnen schatten.

Die gedachte geldt ook voor ons werk als compliance officer. We zijn vaak goed in het opstellen van een protocol of het geven van een awareness sessie, helemaal vanuit onze eigen bubble. Maar houden we er genoeg rekening mee dat onze toehoorders misschien vanuit een totaal andere context denken? En dat onze boodschap daardoor anders – of zelfs verkeerd – binnenkomt?

Vanuit de formule E = K × A [1](Effect = Kennis × Acceptatie) is mijn stelling dat het begrijpen van iemands context de A beïnvloedt. Positief of negatief. Wat betekent dat voor ons als compliance professionals?

Zelfkennis

Het begint met het besef dat je altijd redeneert vanuit je eigen referentiekader – jouw normen, waarden en ervaringen. “Zelfkennis is het begin van alle wijsheid”, zei Socrates al. Voor ons betekent dat: weet wat jou drijft, hoe je denkt, en wat jouw stijl is. Want dat bepaalt wát je communiceert, en hóé je dat doet. Jouw protocol is het product van jouw brein.

Inlevingsvermogen

Hoe jouw boodschap wordt ontvangen, hangt af van het brein van de ander: hoe diegene denkt, voelt, beoordeelt en wat diegene al weet. En dáár kun je als compliance officer op sturen. Een beetje inlevingsvermogen in je doelgroep vergroot je impact al enorm.

Schrijf je een werkinstructie voor een team van 20-jarige studenten? Dan kies je een andere toon en stijl dan voor een directieteam van een grote financiële instelling – no cap[2].

Willen = kunnen = doen?

Veel collega’s begrijpen dit principe wel. Maar willen we het ook echt toepassen? Durf en vooral wil je jouw aanpak aan te passen aan je doelgroep – ook als jij degene bent die het risico heeft gesignaleerd en geëscaleerd, terwijl ‘zij daar’ er een rommeltje van hebben gemaakt?

Wat mij betreft is het antwoord, vanuit E = K × A: ja. Want je wilt effect. Dus doe je wat nodig is om die Acceptatie te vergroten. En ja, dat kun je. Inleven in de wereld van een ander is goed te doen als je ervoor openstaat. Je weet: op vakantie word je vaak al vriendelijker geholpen als je de moeite doet om een paar woorden in de lokale taal te spreken. In ons werk is dat niet anders. Zelfs zichtbaar je best doen, verhoogt de acceptatie. Laat staan als je er echt in slaagt!

Wat kun je doen?

Begin met een simpele vraag: voor wie is mijn boodschap bedoeld? Kijk naar factoren zoals leeftijd, achtergrond, vakgebied en bekendheid met het onderwerp.

Pas je communicatie daarop aan: qua kanaal, lengte, woordkeuze, toon, en vorm. Denk ook aan je persoonlijke presentatie. Soms zijn jeans en sneakers prima, soms is een jasje beter op z’n plek. Stem het af op je dag en je doelgroep, check de vibe – zo vergroot je jouw impact.

Gebruik je gezonde verstand en, als je wilt, een slimme vraag aan je AI-assistent. Zo beweeg je flexibel mee met je omgeving en werk je effectiever.

En dan…

Doe je dit goed, dan val je als compliance officer op – op een positieve manier. Je laat zien dat je mensen serieus neemt en hen benadert op een manier die bij hen past. En dat helpt om dingen voor elkaar te krijgen.

Misschien zingen ze ooit nog eens zachtjes: She/he’s got a way… over jou!

[1] Wet van Maier

[2] echt waar (moderne taal, vooral in gebruik in social media)

Auteur

Afbeelding She’s got a way

Peter Westdijk

senior compliance en privacy officer