Dirk de Jong
Update: de leidraad is 4 oktober 2023 gepubliceerd. Hier lees je er meer over.
Communiceer jij vanuit jouw organisatie over duurzaamheid? Bijvoorbeeld vanuit een marketingrol, of vanuit een rapporterende rol? En weet je niet precies welke regels hier tegenwoordig allemaal voor gelden? Natuurlijk heb je wel gehoord over ESG, SFDR, EU taxonomie, CSRD, CSDD en ESRS. En waarschijnlijk vind je het belangrijk en werken jij en organisatie al hard aan zowel de inhoud als aan de communicatie erover. Maar het kan zo veelomvattend zijn dat je niet precies weet wat er van je verwacht wordt. Misschien zie je door alle groene bomen het bos niet meer. Dat is begrijpelijk.
De AFM vindt transparantie over duurzaamheid ook erg belangrijk en verwacht van financiële ondernemingen dat zij daar ook duidelijk en niet misleidend over communiceren. Om financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders te helpen bij het geven van deze openheid, heeft de AFM eerder dit jaar een “Leidraad duurzaamheidclaims” (hierna: Leidraad) ter consultatie aan marktpartijen aangeboden. De consultatieronde bood marktpartijen de mogelijk om tot 24 juli 2023 te reageren en we zijn nu in afwachting van wat AFM met de reacties heeft gedaan.
De AFM geeft door middel van de Leidraad heldere (gedrags-)richtlijnen en dat is soms ook nodig. Want weten organisaties altijd wat ze moeten doen? De Leidraad tracht duidelijkheid te verschaffen aan de organisaties die over hun duurzaamheidsbeleid moeten of willen communiceren.
En doen organisaties altijd wat ze zeggen; is de informatie dus niet misleidend? De Leidraad gaat helpen bij het controleren hierop.
Informatieverstrekking mag op grond van de Wft niet misleidend zijn, en de Leidraad spitst zich toe op de naleving van deze norm in het kader van duurzaamheidsclaims.
Vanaf pagina 9 van de concept Leidraad, die je hier kunt inzien wordt in makkelijk leesbare taal toegelicht waar je op moet letten als jij je voor jouw organisatie bezighoudt met externe communicatie over duurzaamheid.
De Leidraad geeft voorbeelden van organisaties die het goed doen (best practices). Ook worden voorbeelden gegeven van duurzaamheidclaims die niet voldoen aan de wettelijke normen.
Ik raad je aan om de concept Leidraad, vooral de voorbeelden vanaf pagina 9, erbij te pakken. Ter inspiratie, of als je praktische handvatten zoekt om je te helpen met het voldoen aan de ingewikkelde wettelijke verplichtingen bij de communicatie van duurzaamheidclaims. Er kan door input vanuit de markt nog wat aan het document veranderen, maar de uitgangspunten en integriteitsprincipes die eraan ten grondslag liggen zullen naar ik verwacht niet veranderen.
Als je dieper de materie in wilt duiken, kan ik je ook de eerdere nieuwsberichten die op de site van het NCI verschenen zijn aanraden. Je vindt er een aantal hieronder, en door onze site te doorzoeken op Duurzaamheid, ESG, en je favoriete afkorting (de mijne: CSDDD). Hopelijk helpt dit je om overzicht te creëren en je weg door het bos weer te vinden!