Kifid breidt zijn werkterrein uit. Vanaf heden bedient het Kifid naast consumenten ook kleinere mkb’ers en zzp’ers die een geschil hebben met een bank over hun financiering.
Wat is klein?
De omzet van het bedrijf mag niet hoger zijn dan € 5 miljoen per jaar. De Geschillencommissie kan in een bindende uitspraak maximaal € 250.000 aan geleden schade toewijzen aan de mkb’er of zelfstandige. In niet-bindende uitspraken kunnen de bedragen hoger uitvallen.
Het nieuwe klachtenloket is een initiatief van de NVB en ligt in lijn met het loket wat voor mkb’ers was geopend in verband met de rentederivatenproblematiek. Voor mkb’ers en zzp’ers is de gang naar de rechter vaak te duur. Met klachten over hun lening konden ze daardoor nergens terecht. Kifid wil dat gat gaan vullen.
In het reglement voor Geschillenbeslechting kleinzakelijke financiering heeft Kifid vastgelegd welke klachten worden behandeld. Die kunnen bijvoorbeeld gaan over wijziging van rentetarieven, het opzeggen of opeisen van het krediet door de bank of over vervroegd aflossen. Klagen over een afwijzing van een kredietaanvraag kan niet. Een bank of financier mag nou eenmaal een kredietaanvraag weigeren.
De klachten moeten gaan over financiering die is aangevraagd vanaf 1 juli 2018. Voor de behandeling door Kifid betalen ondernemers € 250. Een hoger beroep kost € 500.
Bron: Kifid