Wanneer ik met vrienden en kennissen spreek over mijn vakgebied krijg ik vaak te horen dat compliance en integriteit verbonden zijn aan de financiële sector. Deze onderwerpen spreken minder voor zich in andere sectoren, zeker bij het midden- en kleinbedrijf (MKB). Maar wanneer we er echt de tijd voor nemen blijken compliance en integriteit toch al snel een hoeksteen in iedere organisatie. We noemen het alleen anders en we hebben niet altijd iemand aangewezen die zich hier namens de organisatie mee bezig houdt.
Vrijwel alle ondernemingen hebben te maken met medewerkers en klanten, vertrouwen speelt hier een grote rol. Ook willen bijna alle ondernemingen goede producten of diensten afleveren en daarmee de klant tevreden stellen. Uitzonderingen daargelaten wil men dit binnen de kaders van de wet doen en in sommige gevallen kijkt hier ook nog eens een externe toezichthouder in mee. In feite is iedereen op zoek naar vertrouwen, een goede reputatie, duurzame relaties en loyale medewerkers.
In deze blog verkennen we waarom integriteit zo cruciaal is, hoe het zich uit in medewerkers, klanten, producten en omgangsvormen, en wat organisaties kunnen doen om integriteit te bevorderen.
Integriteit betekent zorgvuldig, uitlegbaar en standvastig handelen. Het gaat om eerlijkheid, betrouwbaarheid en het consequent doen van het juiste, zelfs als dat niet de makkelijkste weg is. Voor organisaties betekent integriteit dat ze hun beloftes nakomen, transparant zijn over hun handelen en verantwoordelijkheid nemen voor hun keuzes. Dit is zeker niet voorbehouden aan financiële organisaties.
De medewerkers vormen de belangrijkste asset van iedere onderneming. Hun gedrag bepaalt hoe de organisatie wordt ervaren, zowel intern als extern. Integere medewerkers zijn eerlijk, betrouwbaar en durven verantwoordelijkheid te nemen voor hun handelen.
Nu we weten dat integriteit van belang is, hoe stimuleren we dan integriteit bij medewerkers? Onderstaand heb ik een aantal aandachtspunten beschreven, die een eerste aanzet kunnen zijn:
Medewerkers die zich integer gedragen, zijn betrouwbaarder, productiever en loyaler. Ze dragen bij aan een positieve werksfeer en voorkomen dat kleine misstappen uitgroeien tot grote problemen. Bovendien zijn zij de ambassadeurs van de organisatie naar buiten toe.
Niet alleen het eigen personeel, maar ook de klanten van een onderneming moeten integer zijn. Samenwerken met niet-integere klanten kan grote risico’s met zich meebrengen, zoals reputatieschade, juridische problemen of zelfs betrokkenheid bij fraude. Afhankelijk van het soort dienst/product en de aard van de relatie is het goed om vooraf de integriteit van de klant vast te stellen. Niet uit wantrouwen maar juist om te kunnen vertrouwen. Een aantal handvatten om deze basis te leggen heb ik hieronder beschreven:
Een organisatie wordt vaak afgerekend op het gedrag van haar klanten. Door alleen samen te werken met partijen die dezelfde normen en waarden hanteren, verklein je de kans op incidenten en bouw je aan een netwerk van betrouwbare partners.
De producten en diensten die een onderneming levert, vormen haar bestaansrecht. Integriteit betekent dat deze producten en diensten voldoen aan de hoogste standaarden van eerlijkheid, veiligheid en transparantie.
Maar hoe zorg je voor integere producten en diensten? Ik heb onderstaand een aantal maatregelen beschreven waar je aan kunt denken:
Klanten waarderen eerlijkheid en transparantie. Integere producten en diensten leiden tot tevreden klanten, minder klachten en een sterker merk. Bovendien voorkom je juridische problemen door te voldoen aan wet- en regelgeving.
De manier waarop mensen binnen en buiten de organisatie met elkaar omgaan, zegt veel over de cultuur. Respect, openheid en eerlijkheid zijn hierin essentieel.
Hoe bevorder je integere omgangsvormen? Denk eens aan de volgende suggesties:
Goede omgangsvormen zorgen voor een prettige werksfeer, minder conflicten en betere samenwerking. Dit komt niet alleen de interne organisatie ten goede, maar straalt ook af op de buitenwereld.
Iedere organisatie heeft behoefte aan één of meerdere medewerkers die oog houden op integriteit en compliance. Ze zijn aanjager en facilitator van initiatieven op dit gebied, maar adviseren ook management en bestuur over risicobeheersing. Het hoeft geen voltijdsfunctie te zijn en kan ook een toegevoegde taak zijn voor bijvoorbeeld een HR-medewerker of de Office Manager. Ook de naam, Compliance Officer/Integriteitscoördinator of Kwaliteitscoördinator, is minder van belang. Als het maar geborgd is en als iemand maar weet wat hij/zij moet doen. Bijvoorbeeld door hier ervaring in op te bouwen of in opgeleid te worden.
Integriteit is een begrip dat vaak in één adem wordt genoemd met de financiële sector. Banken, verzekeraars en andere financiële instellingen liggen immers onder een vergrootglas als het gaat om eerlijkheid, transparantie en betrouwbaarheid. Maar integriteit is minstens zo belangrijk voor niet-financiële ondernemingen. Sterker nog: het vormt het fundament voor duurzaam succes, ongeacht de branche. Integriteit is geen modewoord of verplicht nummertje, maar een essentiële waarde voor iedere onderneming. Door te investeren in integere medewerkers, klanten, producten en omgangsvormen, bouw je aan een organisatie die klaar is voor de toekomst. Integriteit is van de hele organisatie en om het levend te houden is het goed om te investeren in een medewerker die hier een drijvende, faciliterende en adviserende rol kan vervullen. In de Opleiding Integriteitsmanagement kan deze medewerker bijvoorbeeld een goede basis leggen voor de invulling van zijn of haar taken.
Dit artikel is geschreven met behulp van AI