informeren van deelnemers
Pensioenuitvoerders kennen DNB als de vaste toezichthouder. Echter ook de AFM houdt toezicht op de sector. Waar DNB onder andere kijkt naar de beheerste en integere bedrijfsvoering richt de AFM haar toezicht op twee pijlers: Gedragstoezicht en Marktmisbruik.
Met name het Gedragstoezicht wint aan aandacht. Zeker in het herziene pensioenstelsel maar ook in de aanloop daarnaartoe zal de AFM een steeds grotere rol gaan spelen. Gedragstoezicht richt zich namelijk op onderwerpen als Zorgplicht, Informatieplicht en Keuzebegeleiding en Advies van deelnemers.
In deze bijdrage ga ik kort in op een aantal onderdelen van de informatieplicht voor pensioenuitvoerders en belicht ik een aantal belangrijke zaken waar rekening mee gehouden moet worden.
Correct, duidelijk, evenwichtig en tijdig informeren
Deze verplichting komt direct voort uit artikel 48 Pensioenwet. Belangrijk is dat de persoonlijke informatie aansluit bij de informatiebehoefte van de deelnemer. Dit betekent dat er eisen worden gesteld aan de wijze waarop de informatie wordt samengesteld en bijvoorbeeld het medium en taalniveau waarop en waarin deze informatie beschikbaar wordt gesteld. De eisen van correct, duidelijk, evenwichtig en tijdig zijn van toepassing op verplichte en niet verplichte informatie en zijn van belang bij zowel (generieke) websiteteksten en portals als persoonlijke deelnemercommunicatie.
De AFM licht haar verwachtingen toe op haar website maar ook de beleidsregel informatieverstrekking kan van nut zijn.
Informeren over korten en indexeren
Direct nadat het besluit tot korten of indexeren is genomen dienen deelnemers (en gepensioneerden) maar ook de werkgevers geïnformeerd te worden. Voor deelnemers is dit van belang omdat zij hun financiële planning mogelijk moeten bijsturen. De AFM stelt in haar onderzoeken vast dat pensioenuitvoerders wel tijdig informeren maar dat de informatie niet altijd even duidelijk en evenwichtig is.
Informeren over duurzaamheid
Op 10 maart 2021 is de SFDR (Sustainable Finance Disclosure Regulation) verordening in werking getreden. Deze verordering heeft directe werking, dit betekent dat deze niet in nationale wetgeving wordt geïmplementeerd. De toepassing van de SFDR is breed en onder andere van toepassing op pensioenuitvoerders en hun vermogensbeheerders. De SFDR stelt regels voor de informatievoorziening over duurzaamheid, bijvoorbeeld het opnemen van verplichte informatie op de website over het wel/niet meewegen van duurzaamheidsimpact bij de beleggingen. Daarnaast is er een verplichting om deelnemers te informeren in de precontractuele informatie middels Pensioen 1-2-3.
De AFM licht de verwachtingen toe in een sectorbrief van december 2020.
Kostentransparantie
Een belangrijke factor in de hoogte van het pensioen zijn de kosten die in de uitvoering worden gemaakt. In het herziene pensioenstelsel neemt dit belang verder toe omdat de kosten direct zichtbaar worden gemaakt in het jaarlijks pensioenoverzicht. De wetgever heeft in artikel 45a Pensioenwet en 10b Uitvoeringsbesluit bepaald dat het pensioenfonds informatie over de uitvoeringskosten (administratief, vermogensbeheer en transactiekosten) moet geven. De kosten van uitvoering moeten zowel als totaalbedrag als uitgesplitst per deelnemer of als percentage van beheerd vermogen transparant worden gemaakt. In een onderzoek uit 2021 licht de AFM haar resultaten toe.
Informeren bij collectieve waardeoverdracht (CWO)
Bij een CWO kan er veel veranderen voor een deelnemer. Het is van belang dat de deelnemer duidelijk wordt geïnformeerd over de veranderingen die hem raken. De AFM heeft voor de informatieverstrekking bij CWO een Leidraad opgesteld. De AFM heeft verhoogde aandacht voor de uitvoering met het oog op de CWO’s in aanloop naar de herziening van het pensioenstelsel. Bij een CWO wordt de deelnemersinformatie door de AFM beoordeeld. De pensioenuitvoerder hoeft dit niet zelf bij de AFM aan te leveren maar dit deel van het pakket wat bij DNB wordt aangeleverd wordt door DNB naar de AFM doorgestuurd.