Sinds 1 januari 2015 zijn pensioenfondsen verplicht een incidentenregeling te hebben en een incident bij het pensioenfonds, of bij de partij waaraan werkzaamheden door het pensioenfonds worden uitbesteed, te melden aan DNB. Wanneer is sprake van een incident? En hoe meldt een pensioenfonds een incident aan DNB?
De incidentenregeling houdt in dat het fonds procedures en maatregelen moet hebben ten aanzien van de omgang met en vastlegging van incidenten. Volgens het nieuwe artikel 19a van het Besluit financieel toetsingskader is een incident een gedraging of gebeurtenis, die een ernstig gevaar vormt voor de integere uitoefening van het bedrijf van een fonds. Naast incidenten die plaatsvinden bij het fonds zelf, kunnen ook incidenten bij de pensioenuitvoeringsorganisatie (PUO) een ernstig gevaar vormen voor de integere uitoefening van het bedrijf van het fonds. Als zich bij de PUO een incident voordoet, dan zou dit aan het fonds gemeld moeten worden. Fondsen kunnen een meldingsplicht in de overeenkomst tot uitbesteding regelen.
Melding incident
Een incident meldt u bij de toezichthouder van uw pensioenfonds. Ook wanneer u twijfelt of een gebeurtenis moet worden gezien als een incident, kunt u contact opnemen met uw toezichthouder.
Bron: DNB