Hoe kunnen compliance en FinTech elkaar versterken?

Afbeelding Hoe kunnen compliance en FinTech elkaar versterken?

Het vakgebied Compliance heeft bij mensen soms een bijsmaak van ‘achter de wagen hangen’. Er zou te vaak ‘nee’ worden gezegd. De reden voor dit imago kan in het feit liggen dat Compliance te laat in het proces door de business wordt betrokken. Als Compliance (te) laat in het proces wordt betrokken kan het zijn dat er onvoldoende over integriteitsrisico’s wordt nagedacht en dat Compliance ‘nee’ moet zeggen. Wij willen dit helpen voorkomen en bepleiten dat Compliance en een actueel thema als FinTech elkaar versterken! Daarover gaat deze blog.

De compliance functie bestaat nog niet zo lang in de financiële sector in Nederland. Waar deze eerst nog bekend was als centrale functionaris is de functie inmiddels uitgegroeid tot een belangrijk focusgebied in de organisatie. Er is tussen midden jaren negentig en nu veel gebeurd met de financiële sector. Hierbij is de technische ontwikkeling ook een belangrijke factor. De compliance functie heeft met al deze veranderingen mee moeten bewegen en ontwikkelen. Als wij zouden kijken naar het takenpakket van de compliance officer in de jaren negentig en nu, dan verschillen deze aanzienlijk. Het is voor de compliance officer dus van belang te blijven anticiperen op actualiteiten in de markt en de nieuw beschikbare kennis op te nemen en toe te passen. Dat kan niet als je stilstaat. Stilstand is achteruitgang schreef Carel Vosmaer al. Wil je een goede compliance officer zijn moet je dus kunnen meepraten over actuele ontwikkelingen, waaronder bijvoorbeeld FinTech.

Maar, als we praten of denken over FinTech, dan hebben we het toch met name over techniek? Ja, de meeste mensen zullen bij FinTech niet direct aan compliance denken. Maar door als Fintech ondernemer juist in een vroeg stadium de verbinding te maken tussen de verschillende vormen van integriteit en de techniek dan kan dit zo veel schelen op de langere termijn. Klanten in de financiële sector (en niet alleen die) willen immers graag weten met wie zij zaken (gaan) doen: ‘third party due diligence’ raakt steeds meer ingeburgerd.

Het is als FinTech ondernemer van belang dat je een goed verhaal kunt vertellen aan je (potentiële) opdrachtgevers. Een verhaal dat verder gaat dan de techniek, verder gaat dan de noodzakelijke gegevens van de bestuurders en verder gaat dan wet- en regelgeving. Het gaat ook in deze setting om het leggen van de verbinding. Niet alleen de verbinding tussen opdrachtnemer en opdrachtgever, maar ook de verbinding tussen ambitie en operatie. Waar de meeste FinTech ondernemers nog heel erg gericht zijn op de kern van het bedrijf, de techniek, is het goed om verder te kijken dan dat. Bijvoorbeeld antwoord te geven op de vragen: Wat is nu de toegevoegde waarde? Welk hoger doel streef ik na? Ook dat is compliance: Handelen ‘in de geest van…’, misschien nog wel belangrijker dan: Handelen ‘naar de letter van…’.

Dat geldt niet alleen voor FinTech ondernemingen zelf, maar ook voor ondernemingen die met FinTech aan de slag gaan of hun bestaande activiteiten uitbouwen: de eigenlijke toepassing van Fintech. Hierbij komt het nog steeds voor, dat ‘het voldoen aan wet- en regelgeving’ een opdracht is ‘die er ook nog even bij moet’. Als alles klaar staat, zo lijkt het soms, vragen we aan compliance of zij er ook mee akkoord kunnen gaan. Wij vragen ons af of dit nu niet slimmer kan met elkaar? Waarom zorgen we er nu niet in een eerder stadium voor dat we het nieuwe product op alle aspecten met elkaar zien zitten? Natuurlijk, de onafhankelijke toezichtsrol moet gehandhaafd blijven, maar dat betekent niet dat je als compliance officer geen advies mag geven. In tegendeel. Advisering is een wezenlijk onderdeel van het vak. Ga als productverantwoordelijke eens in gesprek met je compliance officer en vraag hem eens naar zijn of haar mening. Houden we voldoende rekening met het klantbelang? Geven we duidelijk de voor- en nadelen aan van een keuze? Begrijpt onze klant de meegeleverde stukken? Worden de rechten van klanten goed geregeld? Dit zijn vragen waar de compliance officer als professional dagelijks mee bezig hoort te zijn. Het gaat om het bedienen van klanten waarbij hun belang centraal hoort te staan. Geheel in lijn met de ambitie van de organisatie dus.

Wil je meer weten over compliance en FinTech? Neem dan eens vrijblijvend contact op met onze collega’s of met ons zelf. Je kunt ons bereiken via de mail of telefoon: 088-9988100.

Raimond Stappers en Eric Schuiling

Auteur

Afbeelding

Eric Schuiling

kennis- en programmamanager & senior compliance adviseur