Herstellen is kostbaar en duurt lang

Afbeelding Herstellen is kostbaar en duurt lang

Afgelopen mei is de evaluatie van het herstelkader Rentederivaten gepubliceerd onder de titel “Collectief Schadeherstel: kan het sneller en slimmer?”. Deze evaluatie is gemaakt vanuit ABDTOPConsult door Bernhard ter Haar op verzoek van de Tweede Kamer.

Na diverse schandalen in de financiële wereld, denk aan de woekerpolissen, aandelenlease en dus ook de rentederivaten, blijkt dat gedupeerden lang, ongeveer 10 jaar, moeten wachten op schadeloosstelling. Doel van de evaluatie is om lessen te trekken voor eventuele toekomstige compensatie van zorgplichtschendingen in de financiële sector.

Het evaluatierapport geeft chronologisch en gedetailleerd inzicht in de afwikkeling van het rentederivatendossier. Het rapport geeft antwoord op de vraag welke lessen geleerd kunnen worden uit de gekozen aanpak in het dossier rentederivaten en eventuele toekomstige compensatietrajecten. Kortgezegd is de conclusie van Ter Haar dat op onderdelen zeker verbeteringen mogelijk zijn, echter het dossier rentederivaten is dusdanig complex geweest, dat een eenvoudige oplossing ook niet tot de mogelijkheden behoorde.

Ter Haar komt met zes concrete aanbevelingen voor de toekomst, waarvan de meest in het oog springende is om een structurele klantenbelangenbehartiging te organiseren, een zogenaamde ombudsman. Dat is ook de kop van het artikel in het Financieel Dagblad

Al met al zie ik het als positief dat op deze wijze inzicht is verkregen in de wijze van afwikkeling van dit complexe dossier. Aan de andere kant bevestigt dit de (nog steeds groeiende) aandacht voor het productontwikkelingsproces, voorkomen is immers beter dan genezen. Door in dit proces veel inspanning te zetten op het centraal stellen van het klantbelang, kunnen langdurige en kostbare hersteltrajecten in de toekomst hopelijk achterwege blijven!

Het volledige rapport lees je hier

Auteur

Afbeelding loek-moerman

Loek Moerman

senior compliance officer