Guilty pleasure

Afbeelding Guilty pleasure

Ondanks dat het natuurlijk allemaal mierzoet en simpel is, houd ik van de film ‘Love actually’. Je zou het een guilty pleasure kunnen noemen, iets wat je geweldig vindt, maar je jezelf toch een beetje voor geneert. Het is immers niet een keiharde stoere rolprent. Wat is het mooie aan deze film? Ik vind het bijvoorbeeld erg knap hoe allerlei verschillende verhaallijnen kunstig in elkaar zijn gedraaid. Je kijkt tegelijk naar één verhaal dat uit allerlei verschillende verhalen bestaat. En dan natuurlijk de oude rocker met zijn gepimpte versie van ‘Love is all around’: ‘Christmas is all around’, waarvan de lettergrepen natuurlijk helemaal niet meer lekker in het deuntje passen. Geweldig.

Ondanks dat de film zich rond de kerstdagen afspeelt, moet ik er toch regelmatig aan denken. En dan met name aan de hit van de oude rocker. Ik kom het hele jaar wel voorbeelden tegen waaruit voor mij steeds duidelijker is dat compliance en integriteit ook ‘all around’ zijn. In deze blog bespreek ik twee voorbeelden van zulke momenten.

Greed is all around

Op een verjaardag besprak ik samen met een aantal andere aanwezigen het wel en wee van de cryptohandel. Eén van hen had het over kopen tijdens de bull-rally, terwijl een andere met zijn ogen tolde en zich afvroeg wat hij met dit soort jargon toch bedoelde. We bespraken de gekkigheid rondom de handel in deze virtuele munten en ook de invloed die mannen als Elon Musk hebben op de wereldwijde koersen. Slechts een eeuw geleden bestond dezelfde gekte rondom aandelenmarkten, waarbij ook allerlei ‘pump and dump schemes’ werden ingezet om in korte tijd rijk te worden. Het idee dat je met enkele muisklikken en wat maanden wachten in één keer je hypotheek zou kunnen aflossen deed op het partijtje toch enkele ogen fonkelen. ‘Greed is good’ zei Gordon Gekko al.

Corruption is all around

Afgelopen week was ik met een goede bekende in gesprek. Hij vertelde mij even hoe het eraan toe ging bij het winnen van contracten van leveranciers. Hij werkt in een sector waarin grote fabrikanten elkaar stevig beconcurreren. Of een onderneming verder in de keten jouw product gaat gebruiken maakt voor die fabrikant veel uit. Vergelijk het met een brouwer en de cafés: het is voor een brouwer van groot belang, dat er cafés zijn, die het bier van de brouwer verkopen. Als we denken dat dit soort processen allemaal transparant en eerlijk verlopen, dan hebben we het echt mis. In de sector waar mijn gesprekspartner over vertelde was het heel normaal dat de uiteindelijke verkoper/gebruiker van het product geld of allerlei cadeaus ontving van de fabrikant, zodat hij maar zijn voorkeur uitsprak voor het product van de fabrikant. En dat terwijl de fabrikant allerlei mooie codes had opgesteld  die gingen over integriteit en het tegengaan van corruptie. Wellicht zijn we in de financiële sector een eind opgeschoven om dit soort corrupte praktijken uit te bannen, maar in andere sectoren zijn we nog echt een eind verwijderd van wat transparant en eerlijk zou moeten zijn.

Ten slotte

Elke dag heb je de kans nieuwe voorbeelden op te vangen, waarin een raakvlak met het vakgebied van compliance valt te ontdekken. Ik nodig je uit deze vooral ook te delen met collega’s en andere vakgenoten. Door het gesprek levend te houden versterken we integriteit en compliance. Scooter spreekt in zijn hit ‘How much is the fish?’ de magische woorden: “The chase is better than the catch”. Voor mij ook een waarheid als een koe. We moeten vooral genieten van het proces op weg naar het doel, want de kans is aanwezig dat we de 100% compliance nooit gaan halen. Teleurstellingen zijn een onderdeel van het leven, zoals ook zo mooi in ‘Love actually’ aan bod komt. Gelukkig is het over drie maanden al weer kerst.

Auteur

Afbeelding eric-schuiling

Eric Schuiling

kennis- en programmamanager & senior compliance adviseur