Financieel Dienstverleners: Werk aan de winkel!

Afbeelding Financieel Dienstverleners: Werk aan de winkel!

Half november publiceerde de AFM het rapport “Marktindrukken 2022”, waarin zij op verzoek van de sector beelden en inzichten deelt over de markt voor financieel dienstverleners. AFM heeft deze inzichten opgedaan vanuit de sector zelf, door het uitsturen van vragenlijsten, het uitvoeren van onderzoeken en het bezoeken van kantoren. Veel consumenten maken gebruik van een financieel dienstverlener om zicht te krijgen op hun financiële zaken. Een belangrijke rol dus in de samenleving! Vanuit het oogpunt van compliance benoemt de AFM een aantal interessante aspecten; de belangrijkste beschrijf ik hieronder kort. 

Integere en beheerste bedrijfsvoering 

In het kader van een integere en beheerste bedrijfsvoering heeft AFM geconstateerd dat het lastig blijkt te zijn, voor financieel dienstverleners, om aan de veranderende wet- en regelgeving te blijven voldoen. Dit geldt zeker voor de wat kleinere kantoren, waar dit een flinke aanslag op de aanwezige capaciteit betekent. Dat betekent keuze maken over welke werkzaamheden door het kantoor zelf worden uitgevoerd en welke werkzaamheden kunnen worden uitbesteed.  

Nazorg 

De nazorg en doorlopende ondersteuning van klanten is een belangrijk element van de dienstverlening. Naast de wettelijke nazorgplicht (de klant moet worden geïnformeerd over wezenlijke wijzigingen in een product), kan een financieel dienstverlener serviceabonnementen aanbieden. Belangrijk hierbij is dat de klanten goed worden geïnformeerd over de hetgeen aangeboden wordt in dit abonnement en wat de kosten zijn. Voor de wettelijke nazorgplicht mag de financieel dienstverlener geen kosten in rekening brengen, voor het service abonnement uiteraard wel. 

Diplomaplicht 

De grootste zorg van de AFM zit bij de diplomaplicht. In 40% van de gevallen (n=75) heeft de AFM geconstateerd dat de vakbekwaamheid bij de dienstverlener niet voldeed aan de eisen (diplomaplicht). In totaal hebben vergunninghouders hierdoor 46 adviesvergunningen en 36 bemiddelingsvergunningen in moeten leveren. Zorg ervoor dat de vakbekwaamheid is ingericht en de vereiste diploma’s aanwezig zijn. Zo voldoe je aan de vereisten van de wet en blijf je up-to-date om het klantbelang centraal te stellen! 

Beloningsbeleid 

Ook in 2022 heeft de AFM onderzoek gedaan naar beheerst beloningsbeleid en de publicatie van het beloningsbeleid door financieel dienstverleners voor wie een publicatieplicht geldt. In eerste instantie voldeed slechts 19% aan de verplichting het beloningsbeleid te publiceren. Dit gold met name voor de kleinere kantoren (1-5fte). Na een oproep is dit gestegen naar 40%. Het blijkt dat niet alle financieel dienstverleners op de hoogte zijn van de wijze van publiceren.  

Kwaliteit hypotheekadvies 

In 2023 gaat de AFM door met het toezicht op financieel dienstverleners. In het rapport kondigt de AFM aan dat zij komend jaar specifiek onderzoek gaat doen naar de kwaliteit van hypotheekadviezen. Reden hiervoor is dat de AFM signalen krijgt dat de kwaliteit van de hypotheekadviezen onder druk staat. In het bijzonder zal in het onderzoek aandacht uitgaan naar bijverzekeringen als overlijdensrisicoverzekeringen en inkomensverzekeringen. 

Tot slot 

Er is kortom werk aan de winkel voor de financieel dienstverleners. En dat blijkt in de praktijk een behoorlijke opgave, die niet eenvoudig in te vullen is. Desondanks is het een belangrijke opgave. Bovenstaande punten zijn slechts een samenvatting van het rapport van de AFM. Klik hier om het volledige rapport te lezen. 

Consumenten verwachten dat de financieel dienstverlener er alles aan doet om het klantbelang centraal te stellen. Daar mogen en moeten zij op kunnen vertrouwen. Echter de regels waaraan moet worden voldaan zijn talrijk en dat kost zeker de kleinere kantoren behoorlijk veel moeite. Is dat onwil? Dat denk ik niet. De wil is er absoluut, uitzonderingen daargelaten. Soms is een klein beetje ondersteuning nodig om in het grote bos de bomen weer te kunnen zien. Wil je meer weten wat het Nederlands Compliance Instituut hierin kan betekenen? Neem dan contact met mij op! 

Auteur

Afbeelding

Loek Moerman

senior compliance officer