Peter Westdijk en Albert de Jong
Wij hebben voor u vooruitgekeken naar wat alle hectiek in pensioenland kan betekenen voor het uitvoeren van de Systematische Integriteitsrisicoanalyse (SIRA). We hebben daarvoor dankbaar gebruik gemaakt van wat hierover in verschillende publieke bronnen is geschreven en beargumenteerd, en hebben daar onze eigen visie en onze praktijkervaring tegenaan gehouden. Hopelijk helpt dit document bij het evalueren van waar uw fonds staat en waar mogelijk iets meer aandacht nodig kan zijn. Mocht u naar aanleiding van dit artikel nog aanvullende vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij zijn u graag van dienst.
Situatieschets – SIRA methodiek
De SIRA is in 2015 door DNB in het leven geroepen omdat DNB constateerde dat veel financiële instellingen toen niet of slechts in beperkte mate hun integriteitsrisico’s kenden en beheersten. DNB heeft toen uitgebreide guidance verstrekt hoe integriteitsrisico’s te onderkennen.
Intussen voeren financiële instellingen al vele jaren SIRA’s uit, waarbij de DNB guidance als leidraad wordt gebruikt. Maar de wereld en met name de wet- en regelgeving zijn sinds 2015 sterk veranderd. Veel integriteitsrisico’s zijn door de wetgevers onderkend; veel regels zijn opgesteld om die integriteitsrisico’s zo goed mogelijk te beheersen. De risico’s op witwassen, terrorismefinanciering en belastingontwijking zijn hiervan duidelijke voorbeelden.
Voor fondsen zijn de genoemde (en andere) risico’s hierdoor eigenlijk geen integriteitsrisico’s meer, maar legal compliance risico’s: het gaat het fonds erom aan de regels te voldoen. De vraag is dan of de SIRA methodiek daarbij goed aansluit.
Situatieschets – uitkomsten voorgaande SIRA
Op basis van de voorgaande (deel)SIRA’s ligt er als het goed is al een deugdelijke basis voor het onderkennen en beheersen van integriteitsrisico’s. De analyse geeft een breed en zo compleet mogelijk beeld van de beheersing van integriteitsrisico’s. De voorgaande (deel)SIRA‘s tonen in een ideale situatie voor vrijwel alle risico-scenario’s een risk respons ‘accepteren’ of ‘toelaatbaar’. De risicobeheersmaatregelen zoals die in de voorgaande SIRA(‘s) is/zijn benoemd zijn als het goed is nog alle- of in ieder geval grotendeels nog actueel en operationeel en worden door bestuur en commissies uitgevoerd en (deels)1 door de compliance officer gemonitord.
Voorstel aanpak SIRA
Het voorwerk van de SIRA kost eigenlijk de meeste tijd. Het fonds moet een actuele integriteitsrisicoanalyse beschikbaar hebben en daarnaar handelen, zo schrijft DNB voor (met wettelijke verankering in bv. 3.30 van Wft). De actualiteit van de SIRA waarborg je door van de SIRA een dynamisch document te maken. Daar bedoelen wij mee dat de SIRA op zich niet meer is dan een risicofoto van het ‘nu’, gebaseerd op ervaringen en bevindingen tot ‘nu’. Dat levert waardevolle informatie op waaraan soms een aanvullende beheersmaatregel wordt gekoppeld, of waar een aandachtspunt voor de directe of nabije toekomst uit volgt maar het blijft een momentopname.
Hoe houd je de SIRA actueel?
Om de actualiteit van het risicobeeld te garanderen is het noodzakelijk om nieuwe relevante ontwikkelingen uit de periode na afronding van een (deel)SIRA ook ‘direct’ en blijvend te betrekken op de risicoanalyse die je eerder hebt uitgevoerd. Een aanpassing van een wettekst kan bijvoorbeeld leiden tot een noodzakelijke wijziging van intern beleid en dat kan weer invloed hebben op de manier waarop een proces is ingericht en op de checks & balances die in die procedure zijn opgenomen. Een ander voorbeeld is dat een uitvoerder een DPIA heeft uitgevoerd waaruit bepaalde (nieuwe) risico’s naar voren zijn gekomen. Dan kan een initieel ‘laag risico’ gescoord thema of onderwerp opeens tot een hogere risicoscore leiden. Laat dat dan niet ‘liggen’ tot dat thema of onderwerp over een jaar of nog later op de agenda staat, maar bekijk de bestaande risicoscores kritisch op basis van de nieuwe ontwikkelingen, en pas waar nodig aan. Het is zelfs niet uit te sluiten dat er in bepaalde situaties een nieuwe (gedeeltelijke) SIRA moet worden uitgevoerd. Bedenk dat de SIRA belangrijke management informatie is en dat als informatie niet langer een actueel risicobeeld geeft, deze stuurinformatie minder waardevol is of zelfs misleidend kan zijn met alle gevolgen van dien, en niet compliant meer is met 3.10 Wft en afgeleide artikelen.
Van foto naar film
Opeenvolgende (deel)SIRA’s moeten ook zo veel mogelijk in samenhang geïnterpreteerd worden omdat je alleen op die manier de rode draden kunt ontdekken in de ontwikkelingen van het interne integriteitsrisicobeheer. Door het in samenhang beoordelen van de achtereenvolgende (deel) SIRA’s ontstaat er een soort van ‘film’, in plaats van geïsoleerde ‘foto’s’ van afzonderlijke (deel) SIRA’s. Op basis van die ‘film’ kan je mogelijk ook tot een betere inschatting komen van toekomstige ontwikkelingen zodat je daar als organisatie op kunt anticiperen, in plaats van alleen daarop te reageren.
Plannen is vooruitdenken
Het uitvoeren van een volledige SIRA is een grote belasting voor de organisatie en het bestuur. Het streven is om de inspanningen voor het uitvoeren van de SIRA te beperken door efficiënt en met focus aan de slag te gaan. Het is denken wij een ‘open deur’ maar ten overvloede adviseren wij om de SIRA niet jaarlijks integraal uit te voeren, maar risico-gebaseerd de beschikbare capaciteit en tijd met prioriteit te besteden aan de hoog-risico onderwerpen die het fonds zelf heeft geïdentificeerd. Minder hoge risico’s kunnen bijvoorbeeld om het jaar in de planning opgenomen worden waarbij wij de kanttekening maken dat deze SIRA planning moet worden afgestemd met bijvoorbeeld de risicofunctie, om te voorkomen dat deze risico’s een heel jaar lang ‘buiten zicht’ blijven. Er kan immers altijd gedurende een jaar iets gebeuren waardoor het nodig of wenselijk is om een risicothema of bepaalde risico’s alsnog in de SIRA cyclus op te nemen. Dat vraagt intern om goede en tijdige afstemming tussen de 1e en de 2e lijn en tussen de Risicofunctie en de compliance functie.
Lessons learned uit de praktijk: “Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken”.2
Bij het plannen van de SIRA zouden de volgende acties kunnen worden uitgevoerd:
Verwerk actuele ontwikkelingen in de risicoscores van de (deel)SIRA’s op een natuurlijk moment. Als de formulering van eventuele aanvullende beheersmaatregelen of aandachtspunten uit een (deel)SIRA voldoende SMART zijn geformuleerd, dan is het monitoren van de voortgang minder willekeuring. Door één persoon als penvoerder aan te wijzen van de (Deel)SIRA’s wordt de verantwoordelijkheid voor het actueel houden van SIRA scores duidelijk aangegeven wat de interne communicatie ten goede komt. Er is dan ook gelijk een centraal aanspreekpunt. De Bestuursondersteuning zou hier een rol kunnen spelen, of de risicocommissie, en zelfs de compliance officer. Dat verschilt per organisatie.
Voorbereiding belangenverstrengeling
Belangenverstrengeling is een breed begrip, dat door de Wtp-transitie (weer) actueel is geworden. Bestuursleden hebben mogelijk een verschillende achterban, adviseurs hebben ook een rol bij andere pensioenuitvoerders of zijn adviseur van de “sponsor”, de uitvoerder moet zwaar investeren in software. Welk belang geeft elk persoon de voorkeur: het fonds of de achterban?
Hier schuilt een integriteitsrisico in, dat het bestuur moet beheersen. Welke scenario’s zijn hier mogelijk en welke beheersmaatregelen heeft het bestuur om het integriteitsrisico te mitigeren?
Voorbereiding communicatie & informatie
Dit onderwerp hangt samen met de aandacht vanuit de Wtp ontwikkelingen.
Voorbereiding ESG
ESG is een zeer actueel onderwerp, dat hoog op de agenda staat bij de toezichthouders en veel media-aandacht krijgt. Veel van de ESG-problematiek speelt zich af bij het vermogensbeheer en is daarmee onderdeel van het uitbestedingsbeleid en het leveranciersmanagement van een fonds op de vermogensbeheerder. Het bestuur wordt gevraagd zich te beraden of ESG binnen de scope van de SIRA valt en hoe dat uitwerkt.
ESG kan als onderdeel van maatschappelijk onbetamelijk gedrag worden beschouwd en is dan zeker in scope van de SIRA. Het bestuur wordt gevraagd in hoeverre er buiten het uitbestede vermogensbeheer nog een integriteitsrisico op onbetamelijk gedrag op het gebied van duurzaamheid resteert.
Het bestuur wordt gevraagd hoe dit risico nu wordt beheerst? En is het risico daarmee toelaatbaar of geaccepteerd?
Voorbereiding cybercrime en beveiligingseisen
Cybercrime is een zeer actueel onderwerp, met hacks en datalekken momenteel in de media en de op handen zijnde DORA wetgeving, die bij pensioenfondsen ook verder gaat dan alleen het uitbestede werk. En de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel betekent een inspanning op het gebied van IT, waardoor beveiligingseisen moeten worden herzien en met de uitvoerder worden besproken. Beveiligingseisen komen ook terug bij het opnieuw vaststellen van de “organisatorische en technische beveiligingseisen” die aan een eventueel nieuw systeem bij de pensioenuitvoerder moeten worden gesteld door het fonds. Beveiligingseisen die modern en adequaat moeten zijn. Beveiligingseisen die moeten zijn bepaald op basis van de risico’s zoals die uit een DPIA zijn gebleken.
Tenslotte
Dit document is bedoeld als hulpmiddel en wij hopen dat u hier iets aan heeft gehad. Laat ons vooral weten waar naar de mening van het fonds de informatie tekort schiet of nadere onderbouwing of uitleg nodig heeft. Waar gewenst kunnen wij dit nader toelichten aan het bestuur.