De week van Albert

Afbeelding De week van Albert

Elke dag zetten onze medewerkers zich met trots en plezier in voor het Nederlands Compliance Instituut. Vooral dit laatste vinden wij heel belangrijk. We willen voor iedereen een leuke werkplek creëren waar naast hard werken ook ruimte is om plezier te hebben met elkaar. Wie zijn onze leuke medewerkers? En wat doen ze allemaal?

Maandelijks neemt een van hen je mee in zijn of haar werkweek. Deze maand is het de beurt aan Albert de Jong, senior compliance officer en adviseur.

Vandaag is het mijn beurt om een inkijkje te geven in wat ik zoal doe gedurende een werkweek. Ik ben ingedeeld bij team eCO wat staat voor externe Compliance Officer. In dat team heb ik een deel van onze pensioenportefeuille onder beheer. Daarnaast ben ik twee dagen in de week dedicated aan de slag voor een NCI relatie binnen de verzekeringssector. Dat is leuk om naast de pensioenportefeuille te doen, omdat het wat afwisseling brengt ten opzichte van datgene wat ik voor pensioenklanten mag doen. Het geeft mij ook de gelegenheid om meer diepgang aan te brengen en een directere relatie op te bouwen omdat ik eerder bij de dagelijkse gang van zaken betrokken ben.

Pensioenfondsen

Bij de pensioenfondsen die ik mag ondersteunen is dat toch wat lastiger omdat ik daar toch minder ‘een gezicht in de organisatie’ ben en daardoor soms een minder vanzelfsprekende gesprekspartner voor bestuurders en verbonden personen.

Gelukkig is door het wegvallen van de meeste coronamaatregelen het ook weer makkelijker om fysiek bij elkaar te zitten, al blijven we alert op hoe we dat doen. Nadeel is wel weer dat je soms te maken hebt met de aloude files en ongelukken op de weg waar ik niet blij van word.

Maandag

Maandagen zijn altijd drukke overlegdagen. Zoals uit de weekoverzichten van mijn collega-voorgangers blijkt, is het een goede gewoonte binnen het NCI om de week te starten met een teamoverleg. Tijdens zo’n teamoverleg bespreken we de uitdagingen en kansen van die week en worden aandachtspunten met elkaar besproken. Er is natuurlijk ook even tijd om terug te blikken op het weekend maar het primaire doel is natuurlijk om elkaar even te laten weten waar iedereen mee bezig is.  Iedere 2 weken combineren we ons teamoverleg met het team Advies en Detachering (A&D) om ook daar even voeling te houden met wat er allemaal speelt. Gezien het karakter van de dienstverlening en het gegeven dat eCO vaak ook betrokken is bij klanten uit team A&D is dat een logische en prettige combi. Bovendien helpt dat om de betrokkenheid bij elkaar te versterken. Ook op de woensdagen hebben we een kort teamoverleg om de voortgang met elkaar te delen. Dat werkt prima.

Klanten

Dinsdagen en vrijdagen zijn in beginsel gereserveerd voor mijn verzekeringsklant, dus dan ga ik vooral voor die klant aan de slag, al laat de praktijk zich niet dwingen. Een ‘spoedje’ tussendoor voor mijn andere klanten is geen uitzondering. Ik heb de periodieke kwartaal- en /of halfjaar rapportages voor mijn pensioenfonds- en privacyklanten afgerond en dat loopt vervolgens weer naadloos over in de reguliere werkzaamheden binnen de afgesproken monitoringcyclus dus dat betekent iedere dag inventariseren, analyseren, afstemmen met mijn gesprekspartners, adviseren en informeren en natuurlijk ook rapporteren. Je ontkomt er helaas niet aan om te rapporteren want ‘als je het niet kunt aantonen, dan heb je het niet gedaan’.

Maar goed, het jaar vliegt weer voorbij. Twee keer knipperen met je ogen en het is weer bijna kerst lijkt het wel. Ik wens jullie allemaal rust in het hoofd en tijd voor een kopje koffie tussendoor.

Werk ze allemaal!

Auteur

Afbeelding albert-de-jong

Albert de Jong

senior compliance officer en adviseur