De eerste ervaringen met online classrooms

Afbeelding De eerste ervaringen met online classrooms

Een aantal weken geleden zijn we bij Nederlands Compliance Instituut gestart met online lesgeven. Tot het coronavirus ons land bereikte vonden al onze opleidingen en cursussen plaats op fysieke locaties, maar de nieuwe situatie vraagt om een nieuwe online aanpak. De online bijeenkomsten worden georganiseerd in online classrooms waarin zoveel mogelijk het fysieke klaslokaal wordt nagebootst.

“De online classroom is mij 100% meegevallen. De gekozen techniek was prima en de docenten en het Nederlands Compliance Instituut waren goed voorbereid.”
Pieter Corijn, deelnemer Leergang Compliance Professional

Deze verandering vraagt wel wat flexibiliteit van docenten en deelnemers, maar we zijn erg blij om te horen dat het overgrote deel van de deelnemers de lessen via online classrooms positief ervaren. Zo zegt Pieter Corijn na twee online opleidingsdagen “De online classroom is mij 100% meegevallen. De gekozen techniek was prima en de docenten en het Nederlands Compliance Instituut waren goed voorbereid. Real life elkaar zien en horen blijft natuurlijk de voorkeur houden, maar ik ben blij dat ik met dit alternatief de opleiding zonder vertraging kan blijven volgen.”

“Met de huidige technologie is het niet alleen mogelijk om de deelnemers te zien, je kan ze ook vragen stellen door middel van een quiz. Je kan iets tekenen op een whiteboard en de groep opdelen in subgroepen om samen een opdracht uit te werken.”
Geert Vemeulen, docent Leergang Compliance Officer/Professional

Voor docenten was het in het begin soms ook even schakelen. Hoe zorg je voor voldoende interactie? Krijg ik de techniek wel geregeld? Daarom zijn docenten vooraf middels trainingen goed voorbereid op het online lesgeven. De docenten worden daarnaast gefaciliteerd door een moderator die de techniek voor de docent uit handen neemt. De docent hoeft zich zo alleen op het lesgeven te focussen. “Onlangs heb ik, vanwege de corona-crisis, voor het eerst twee online trainingen voor het Nederlands Compliance Instituut gegeven. En dat beviel best goed. Met de huidige technologie is het niet alleen mogelijk om de deelnemers te zien, je kan ze ook vragen stellen door middel van een quiz. Je kan iets tekenen op een whiteboard en de groep opdelen in subgroepen om samen een opdracht uit te werken. Daarnaast werkt het Nederlands Compliance Instituut met een moderator, die de technische vragen afvangt en die je attendeert op vragen die binnenkomen via de chatbox. Ik vind nog steeds dat niets beter is dan echte face-to-face training, maar deze vorm van online trainen komt hier wel dicht bij in de buurt. En het scheelt een hoop reistijd.”  Aldus docent Geert Vermeulen.

Docent Edgar Karssing was in eerste instantie een beetje sceptisch over het online lesgeven: “Webinars, online colleges, blended learning, digitale leeromgeving, video’s maken… Steeds vaker kreeg ik de vraag om met dit soort nieuwerwetse fratsen aan de slag te gaan. Ach, ik zit mijn tijd wel uit, die toekomst wacht maar, was mijn houding. Geef mij een zaaltje, wat stoelen, een kopje koffie en twee flipovers, en ik red mij wel. En toen was de toekomst opeens daar. Corona.” Na een rondleiding door het virtuele klaslokaal werd hij echter meteen enthousiast van de mogelijkheden die het platform biedt. “Zeker als iedereen zijn camera aan heeft staan. Je kunt mensen het woord geven, je hebt meerdere communicatiekanalen (beeld, geluid, chat), je kunt met een druk op de knop deelnemers in subgroepjes uit elkaar laten gaan en alle presentatiemiddelen die je wenst te gebruiken zijn aanwezig. Kortom, ik was overtuigd. In overleg heb ik het programma opnieuw vorm gegeven. Maximaal 1 uur online samenzijn achter elkaar, ruime pauzes en verschillende offline opdrachten die vervolgens plenair of in subgroepen worden besproken. Ik begin normaal altijd met een stevig hoorcollege. Dat leek me nu niet de beste manier. Daarom heb ik eerst een welkomstvideo gemaakt met de opzet van de dag en vervolgens vier video’s voor het hoorcollege. Ook spannend, want dat had ik nog nooit gedaan. We zijn de dag begonnen met een ‘rondje langs de velden’ – hoe zit iedereen erbij? – en we konden daarna meteen de inhoud in: de video’s bespreken. Het werd een enerverende dag, een heel prettige bijeenkomst. Waarbij het ook goed mogelijk was om alle deelnemers aan het woord te laten, doordat ze zelf met vragen, antwoorden of opmerkingen kwamen. Of door ze direct een vraag te stellen. Mijn belangrijkste advies aan de deelnemers: maak echt gebruik van de pauze als pauze. Ga niet je email bijwerken, ga niet whatsappen, maar maak je hoofd leeg, drink voldoende, beweeg. Niet alleen om je docent een plezier te doen, maar vooral om jezelf een plezier te doen: het zorgt ervoor dat je ook aan het einde van de dag nog in staat bent om nieuwe kennis en inzichten tot je te nemen.”

De online classrooms bieden in deze uitzonderlijke tijden een goed alternatief voor de bijeenkomsten op locatie. Zo kunnen trainingen doorgang vinden zonder in te boeten op kwaliteit en het behalen van de leerdoelen. Op het gebied van besparing in reistijd en milieubelasting bieden online classrooms zelfs voordelen ten opzichte van fysieke bijeenkomsten, wellicht blijven online classrooms om die reden ook na de corona beperkingen een onderdeel vormen van het aanbod van Nederlands Compliance Instituut.