Compliance als commerciële kans

Afbeelding Compliance als commerciële kans

Eric Schuiling

Op feestjes zijn het vaak niet de compliance officers die de show stelen, uitzonderingen daargelaten. Als dan in een terloops gesprek wordt gevraagd wat je eigenlijk voor werk doet, behoeft de vraagsteller vaak wat extra uitleg na het aanhoren van het eerste antwoord. Inmiddels ben ik daar wel aan gewend en heb ik hierdoor juist mijn pitch goed kunnen aanscherpen: “Ik versterk integriteit in organisaties.”

Niet dat mijn gehoor dan ineens in katzwijm valt en het ineens allemaal duidelijk is. Zeker niet. Dus ik overweeg of er niet toch nog een verbeterslag overheen moet. Zou het iets zijn om te zeggen dat ik commerciële kansen creëer voor de organisaties waar ik voor werk? Dat spreekt toch veel meer tot de verbeelding? Maar ga ik hiermee de grens over of valt er wel wat te zeggen voor deze draai?

Eénoog

Over het algemeen is de compliance officer niet de commerciële tijger met de vlotte babbels. Als anderen het over de compliance afdeling hebben, dan gaat het toch vaak de kant op van ‘commercie-killers’ of ‘aan-de-kar-hangers’. Het idee dat de compliance officer wel eens als de enabler van commercieel succes gezien zou kunnen worden, is nog niet echt ingeburgerd.

Dat is jammer, want hoe mooi zou de wereld eruit kunnen zien als we allemaal toch wat meer aandacht voor integriteit, compliance en ethiek zouden hebben? Tegelijkertijd: “in het land der blinden is éénoog koning”. Juist als nog niet iedereen met dit inzicht is gezegend, liggen de kansen voor het oprapen.

Stapje achteruit voor een breder perspectief

Het valt me op, dat er automatisch meer aandacht lijkt te zijn voor verhalen over kansen en commercieel succes. “Hoe kan ik nog meer omzet behalen?”, is de vraag die menig ondernemer en onderneming voortdurend bezig houdt. Om te laten zien hoe de compliance officer als enabler van commercieel succes ingezet kan worden, is het nodig om een (tijdelijk) stapje achteruit te zetten, zodat de vraag in een breder perspectief komt te staan.

Vanuit dit bredere perspectief is meer omzet en commercieel succes het resultaat van wat anders. Misschien ken je het gezegde wel: ‘Als je er heel erg naar op zoek gaat, krijg je het juist niet’. Deze wijsheid gaat voor meerdere omstandigheden op. Het sluiten van die ene grote deal om het jaar nog even te redden, het eindelijk eens vinden van je levenspartner in de kroeg, noem maar op. Vaak zien we dat het even goed analyseren van je eigen opstelling en de behoeften van de andere partij leidt tot belangrijke inzichten.

Wat maakt ons succes?

Ik geloof er heilig in dat commercieel succes afhangt van de mate waarin klanten jou als onderneming en ondernemer vertrouwen. Daar begint het mee, dat is het fundament van elke waardevolle relatie. Tegelijk gaat het daar ook vaak niet goed genoeg. Met alle gevolgen van dien.

Eén troost: je hebt dit voor een groot gedeelte zelf in de hand. Je kunt dit voor een belangrijk deel zelf beïnvloeden. Hoe je dat kunt doen kun je gelukkig ook heel goed zelf bedenken. Maar het vergt wel eerlijkheid en een kritische blik. Wie je daarbij goed kan helpen? Wat denk je van de compliance officer?

Waar kun je mee beginnen?

De functie van de compliance officer draait niet om het in de gaten houden van wet- en regelgeving. Het gaat in deze functie om het helpen vergroten en versterken van vertrouwen. Het gaat hierbij om vertrouwen op verschillende speelvelden: vertrouwen in de organisatie als geheel, in elkaar, in de directie, in de medewerkers, in de producten en diensten, in de leveranciers, in de klanten, in de data, in de markten, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Waarom is vertrouwen zo belangrijk? Omdat je betrouwbaarheid iets zegt over de mate waarin alle belanghebbenden op je kunnen rekenen. Verschillende stakeholders willen er idealiter aantoonbaar van op aan kunnen, dat je het goede met ze voor hebt. Zij zijn vaak op zoek naar een waardevolle relatie, die op de langere termijn waarde voor hen toevoegt. Maak jij deze verwachtingen waar, door bijvoorbeeld het thema duurzaamheid eens op te pakken, dan is voor een grote groep stakeholders het investeren in een relatie met jouw organisatie plotseling een vraag waar minder lang over na hoeft te worden gedacht. Het wordt een ‘no-brainer’. Zie daar je aanzet voor een volgende impuls in je commerciële succes.

Het mooie is dat als je je als organisatie hiervoor inspant, je eigenlijk als vanzelf voldoet aan 90% van alle wet- en regelgeving. Want, ondanks dat het soms wel even zoeken is, is juist wet- en regelgeving erop gericht om het goede te bewerkstelligen. Vandaar dat niet alleen de letter van de wet van belang is, maar zeker ook de geest van de wet. Hier kan de compliance officer je alles over vertellen.

Samenvattend

Mijn advies is om eens een ander perspectief in je volgende strategisch overleg te kiezen. Vraag je eens af hoe jij ervoor kunt zorgen dat stakeholders van jouw organisatie (medewerkers, klanten, leveranciers) jou nog beter en vooral meer gaan vertrouwen. Hoe goed heb je bijvoorbeeld hun verwachtingen in beeld? In welke mate voldoet je product of dienst aan de verwachtingen die je klanten er redelijkerwijs nu en in de toekomst van hebben? Dit zijn maar enkele vragen om mee te beginnen.

Ten slotte

Ben je op zoek naar meer van dit soort vragen en wellicht ook hulp bij het beantwoorden ervan? Vraag dan eens de compliance officer in jouw organisatie om een vrijblijvend advies. Dit is de man of vrouw met (ook) verstand van commerciële zaken. Het is even wennen, maar ik ben ervan overtuigd dat je versteld zult staan.

Ik wens je veel succes en natuurlijk een goede Week van de Integriteit 2023!

Auteur

Afbeelding eric-schuiling

Eric Schuiling

kennis- en programmamanager & senior compliance adviseur