AFM: Vooraf ingevulde bedragen beïnvloeden kredietwaardigheidstoets bij telefoonkrediet

Afbeelding AFM: Vooraf ingevulde bedragen beïnvloeden kredietwaardigheidstoets bij telefoonkrediet

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft samen met een telecomaanbieder onderzoek gedaan naar welk effect het vooraf invullen van bedragen heeft op het invulgedrag van klanten. Uit het onderzoek komt naar voren dat de kredietwaardigheidstoets van consumenten minder betrouwbaar wordt als bij de inkomens- en lastentoets de bedragen vooraf zijn ingevuld. Hierdoor lenen klanten mogelijk meer dan ze kunnen betalen.

Sinds 1 januari 2017 houdt de AFM toezicht op alle telecomaanbieders. Bij een lening voor de aanschaf van een mobiele telefoon van meer dan € 250 moeten de telecomaanbieders sinds mei 2017 verplicht vragen naar het inkomen en de vaste lasten van hun klanten. Met als doel te voorkomen dat klanten teveel lenen en vervolgens niet kunnen terugbetalen.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat bijna alle telecomaanbieders op hun website gebruik maken van vooraf ingevulde waarden. Afhankelijk van de gezinssituatie worden automatisch bedragen ingevuld bij de inkomsten en lasten, die de klant vervolgens moet aanpassen naar zijn eigen situatie.

De telecomaanbieders geven aan dat de klanten juist geholpen worden met het invullen van de juiste gegevens als er vooraf bedragen worden ingevuld. Echter blijkt uit het onderzoek dat consumenten hierdoor niet altijd hun werkelijke inkomen en lasten opgeven. Een groot aantal klanten laat de vooraf ingevulde waarden onveranderd staan. Hierdoor is het risico op overkreditering groter.

De AFM heeft de telecomaanbieders de opdracht gegeven te stoppen met het vooraf invullen van bedragen, zodat overkreditering wordt voorkomen. Telecomaanbieders hebben hier gehoor aan gegeven.

In de toekomst gaat de AFM vaker het effect meten van aanpassingen in de keuzeomgeving van financiële producten op websites. Dit moet bijdragen aan een betere bescherming van de consument.

Bron: AFM