De AFM uit in haar Klantbelang Dashboard 2018 kritiek op kredietaanbieders. In 2017 constateerde de AFM al ruimte voor verbetering om overkreditering tegen te gaan, in 2018 constateert de AFM dat zij onvoldoende verbetering ziet. Zij sluit formele en informele maatregelen derhalve niet uit.
Het is belangrijk dat klanten een lening afsluiten die past bij hun financiële situatie en het doel waarvoor zij lenen. Ook dit jaar ziet de AFM dat kredietaanbieders leningen verstrekken die klanten niet kunnen dragen. Overkreditering is verboden en daarom moet het acceptatiebeleid zo ingericht worden dat dit wordt tegengegaan.
Positief is de ontwikkeling dat steeds vaker een aflopend krediet wordt verstrekt in plaats van een doorlopend krediet. Bij een aflopend krediet wordt de klant niet in de verleiding gebracht om het krediet steeds weer op te nemen. De AFM blijft aanbieders echter aansporen om het krediet beter aan te laten sluiten bij de doelstellingen van de klant.
Met betrekking tot nazorg vindt de AFM dat er nog meer gedaan kan worden om klanten ervoor te behoeden dat zij in de knel komen door gewijzigde omstandigheden. Door de klant en zijn financiële situatie actief te volgen kan tijdig een oplossing worden gevonden of naar een gunstiger alternatief worden gezocht.
Dashboard consumptief krediet
De score op het onderdeel consumptief krediet is dit jaar een 2,6 (in 2017 2,4). Er zijn echter wel wat aanscherpingen doorgevoerd in het normenkader, desalniettemin zijn de resultaten redelijk vergelijkbaar volgens de AFM.
Voor de beoordeling heeft de AFM 10 kredietaanbieders gevraagd zichzelf te beoordelen en dit aan de hand van documentatie aan te tonen. De AFM heeft de informatie vervolgens beoordeeld en een score toegekend. Zij heeft de volgende scores gepubliceerd:
Module onderdeel | Gemiddelde score |
Roodstanden | 2 |
Aflosvrije kredieten en kredieten waarop beperkt wordt afgelost | 2,4 |
Preventief beheer | 2,4 |
Beleid bij betalingsachterstanden | 2,5 |
Rentebeleid | 2,8 |
Provisiebeleid | 3 |
Bron: AFM