Adviseren over de weg naar het gezamenlijke doel

Afbeelding Adviseren over de weg naar het gezamenlijke doel

 

Dirk de Jong

Als compliance officer krijg je soms de vraag: ‘Wat doet een compliance officer nu eigenlijk?’

Een belangrijke taak van de compliance officer is het geven van gevraagd en ongevraagd advies. Een voorbeeld van hoe dat er in de praktijk uit kan zien en voordeel op kan leveren voor alle betrokkenen, is het volgende:

“Federal Law Requires that these seats be available to passengers with disabilities and to the elderly.”

Tijdens een verblijf in Washington D.C. viel mijn oog op deze tekst in de metro. Deze tekst, geredeneerd vanuit de wet komt op mij dreigend over. Dat kan in sommige gevallen onverschilligheid of zelfs tegengesteld gedrag uitlokken.

Ik dacht meteen aan hoe ik als compliance officer aan de communicatieafdeling zou adviseren om hier anders over te communiceren, om zo het gewenste gedrag beter te stimuleren.

Een compliance officer kijkt naar het doel dat we met een bepaalde wet of procedure willen bereiken. Er zijn natuurlijk altijd verschillende manieren om dat doel te bereiken.

Het doel is in dit geval duidelijk: iemand die een zitplaats nodig heeft, moet die te allen tijde krijgen. Zodat iedereen het vervoer krijgt waar hij of zij recht op heeft. En zodat alle klanten van, in dit geval, de Washington Metropolitan Area Transit Authority tevreden zijn.

Welke andere manieren zijn er om dit doel te bereiken? Zijn er manieren die de beleving in de metro aangenamer maken en daarmee bijdragen aan het algehele doel van het bedrijf?

De compliance officer adviseert ongevraagd en denkt hierover mee. Ik zou adviseren om op zoek te gaan naar een positievere manier, zelfs als in de wet voorgeschreven wordt dat je deze waarschuwing letterlijk moet laten zien. Zoals bijvoorbeeld filmpjes die goed voorbeeldgedrag laten zien? Is er een simpelere manier, zoals bijvoorbeeld alleen icoontjes van een zwangere vrouw, een wandelstok, een rolstoel? Welke andere manieren zijn er om mensen richting goed gedrag te nudgen?1 Zijn er manieren die mensen herinneren aan waarden van waaruit het logisch is dat je opstaat voor mensen die dat zichtbaar nodig hebben, of erom vragen?

De compliance officer is niet degene die over deze andere manier van communiceren beslist. De compliance officer is wel degene die gevraagd en ongevraagd meedenkt met de business over hoe het bedrijf als geheel de missie en doelstellingen kan bereiken, op een zo positief mogelijke manier voor alle stakeholders. Dat is een van de manieren waarop de compliance officer bijdraagt aan het verhogen van de waarde van de organisatie als geheel.

 

Auteur

Afbeelding dirk-de-jong

Dirk De Jong

medior compliance officer