Loek Moerman
Eind september heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM), na een consultatieronde, de herziene beleidsregel informatieverstrekking gepubliceerd. Deze beleidsregel, die juridische waarde heeft, is een interpretatie van de AFM met betrekking tot informatieverstrekking door financiële ondernemingen. De eerste versie van de beleidsregel zag in 2013 het levenslicht, waarna hij in 2018 voor het eerst is ge-updatet.
De basis voor de beleidsregel is nog altijd: informatie die door financiële ondernemingen wordt verstrekt moet op basis van artikel 4:19 Wft, correct, duidelijk en niet-misleidend zijn. Op verschillende onderdelen is de beleidsregel uitgebreider en worden aansprekende voorbeelden genoemd die AFM is tegengekomen in haar toezichtspraktijk van de afgelopen jaren. Een belangrijke aanvulling die is opgenomen betreft, dat met de opkomst van adverteren via bijvoorbeeld blogs, podcasts en socialmediakanalen, duidelijk moet zijn wanneer er sprake is van door de financiële onderneming verstrekte of beschikbaar gestelde informatie. Er worden hierbij voorbeelden genoemd wanneer sprake is van het “in opdracht laten verstrekken of beschikbaar stellen” van informatie. Op die manier is namelijk duidelijk of een overtreding van artikel 4:19 Wft kan worden toegerekend aan de financiële onderneming.
Een andere belangrijke aanvulling betreft een hoofdstuk over pensioen. Met de transitie naar een nieuw stelsel is dit een actuele update. De vereisten voor informatieverstrekking van pensioenuitvoerders aan deelnemers tonen grote overeenkomsten met de vereisten uit artikel 4:19 Wet Financieel Toezicht (Wft). Zo moet informatieverstrekking ‘correct’ en ‘duidelijk’ zijn. Waar dit artikel uit de Wft aangeeft dat informatie daarnaast ‘niet misleidend’ mag zijn, wordt in de Pensioenwet (Pw) gesproken over ‘evenwichtige’ en ‘tijdige’ informatieverstrekking aan deelnemers. Ook hier wordt aan de hand van concrete voorbeelden benoemd wat kan worden verstaan onder ‘evenwichtig’ en ‘tijdig’.
Informatieverstrekking is en blijft een belangrijk aspect in het kader van de zorgplicht van financiële ondernemingen naar consumenten. Wil je meer weten of heb je vragen, neem dan contact met ons op.