Loek Moerman
Aflossingsblij. Nadat de AFM een aantal jaren geleden haar zorg is gaan uiten over het grote aantal aflossingsvrije hypotheken in Nederland, werd de term ‘Aflossingsblij’ eraan gehangen toen de NVB en het Verbond van Verzekeraars een campagne startten. Misschien niet direct de meest aansprekende term, maar het gaf aan de andere kant wel de richting aan die de sector op wilde: Klanten met een aflossingsvrije hypotheek in een hoog risicoprofiel inzicht geven in de risico’s ervan én ze te bewegen naar actie om dit risico te verminderen. Van een verhoogd risicoprofiel is bijvoorbeeld sprake wanneer de rente in de tussentijd is gestegen en de hypotheek verlengd moet worden. Of doordat de hypotheekrenteaftrek aan het einde van de looptijd komt te vervallen, waardoor de lasten hoger worden en mogelijk niet meer betaalbaar zijn.
AFM heeft eind augustus geconcludeerd tevreden te zijn met de tot nu toe behaalde resultaten, maar roept ook op door te gaan en aandacht te blijven houden voor potentieel kwetsbare klanten. Hieronder zet ik de belangrijkste punten uit de publicatie van AFM uiteen.
De ambitie van het project ‘Aflossingsblij’ is om klanten een bewuste keuze te laten maken over hun aflossingsvrije hypotheek. In de praktijk bleek dat nog niet eenvoudig. Mensen blijken, zelfs als het in hun eigen belang is, maar moeilijk in beweging te krijgen. Doordat de sector is gaan werken met een gedifferentieerde aanpak, waarbij de hoger risico klanten een persoonlijke benadering kregen, is dit toch in behoorlijke mate gelukt. Sinds de start van het project zijn bijna 1,7 miljoen klanten benaderd en heeft daarvan 44% actie ondernomen om de financiële positie te verbeteren.
Dit alles heeft geresulteerd in een forse daling (63%) van het aantal klanten met een verhoogd risico. Al moet daarbij worden vermeld dat dit ook deels wordt veroorzaakt door de stijging van de huizenprijzen van de afgelopen jaren. Maar desondanks een prestatie van formaat!
Komende jaren zullen de risico’s van aflossingsvrije hypotheken aandacht blijven vragen van de sector. De AFM sluit weliswaar het bijzonder toezichttraject op dit dossier af, het zal een belangrijk onderdeel blijven van het toezicht. Bovendien is vastgesteld dat, ondanks dat veel klanten actie hebben ondernomen, nog steeds bij zo’n 20% van de klanten met een aflossingsvrije hypotheek de betaalbaarheid onder druk staat. Als het lukt om ook deze klanten in beweging te krijgen, dan worden we dus nog aflossingsblijer!
Mocht je naar aanleiding van dit bericht vragen hebben of meer willen weten over zorgplicht en klantbelang centraal, neem dan contact met mij op.
Klik voor het AFM rapport op deze link.