Leren van de goede dingen: niet alleen van fouten kun je leren

Afbeelding Leren van de goede dingen: niet alleen van fouten kun je leren

We kunnen veel leren van klokkenluiderszaken waarbij het niet goed is gegaan. Denk bijvoorbeeld aan de zaken van Frits Veerman, Arthur Gotlieb en Ad Bos.  Het is heel goed dat we lering trekken uit deze zaken maar het is ook goed om te leren van dingen die wel goed zijn gegaan.

De Universiteit Utrecht heeft recent het onderzoeksrapport ‘Melden met succes’ gepubliceerd waarbij zij  – in opdracht van het Huis voor Klokkenluiders – niet kijken naar gemaakte fouten, maar juist de geleerde lessen uit succesvolle meldtrajecten delen. Zij hebben hier met name gekeken naar de interacties tussen:

  • melders
  • leidinggevenden,
  • vertrouwenspersonen,
  • integriteitscoördinatoren en
  • onderzoekers.

Een verfrissende aanpak. Fijn dat er nu ook aandacht is voor meldtrajecten waarbij het goed is verlopen. Over succesvolle meldingstrajecten wordt immers zelden gecommuniceerd. Ik vind dit een gunstige ontwikkeling voor het imago van ‘de klokkenluider’.

Factoren bij succesvolle meldtrajecten

De Universiteit Utrecht heeft vier succesvolle meldtrajecten onderzocht om te kijken wat we daarvan kunnen leren. De onderzochte meldtrajecten vonden plaats bij verschillende overheidsorganisaties en een private organisatie. De inhoudelijke meldingen waren divers: (1) het lekken van vertrouwelijke informatie, (2) diefstal, (3) discriminatie en racisme en (4) angstcultuur in combinatie met belangenverstrengeling.

Het onderzoeksteam zag in de vier onderzochte trajecten de volgende factoren terugkomen:

  • zorgvuldig zijn,
  • snel reageren,
  • transparant informeren van verschillende betrokkenen waaronder melders, schenders en leidinggevenden,
  • goed onderling afstemmen tussen alle betrokkenen
  • een goede balans tussen enerzijds objectiviteit en deskundigheid en een persoonlijke, menselijke benadering anderzijds.

Tijdens het onderzoek werd vastgesteld dat betrokkenen bij een meldtraject meer belang hechten aan een rechtvaardige manier van het proces – de informatievoorziening en de manier waarop men met elkaar omgaat – dan de uitkomst van het onderzoek.

Een kleine kanttekening vanuit mijn zijde is hierbij wel op zijn plaats. Er zijn namelijk alleen meldtrajecten onderzocht waarvan de direct betrokken actoren, waaronder in elk geval de melder en een vertegenwoordiging van de organisatie, gezamenlijk van oordeel zijn dat deze naar tevredenheid is verlopen. Ik vraag me zodoende af, of je deze conclusie zo kunt stellen wanneer alleen meldtrajecten zijn onderzocht waarbij het uitgangspunt een goed verlopen proces was.

Rechtvaardig proces

In de podcast die het Huis van Klokkenluiders samen met de Universiteit Utrecht hebben opgenomen over het onderzoek, werd gevraagd wat maakt dat het proces rechtvaardig is. Volgens onderzoeker Leoni Heres is dat terug te brengen naar

  • betrouwbaarheid (transparantie, empathie, helderheid)
  • veiligheid (veilig voelen om de melding te kunnen doen)

Praktische voorbeelden

In de podcast en het rapport wordt een aantal voorbeelden genoemd die een positief effect hebben gehad op het meldtraject:

  • Dezelfde dag nog reageren op de melding door de integriteitsfunctionaris.
  • De leidinggevende laat zien dat zij/hij geraakt is door de melding.
  • Vragen hoe het met de melder / andere betrokkene gaat.
  • Goede uitleg geven over het proces: hoe werkt hoor en wederhoor en welke informatie kunnen we delen en welke informatie niet?
  • Het belang van bescherming benadrukken tijdens het meldtraject.

Aanbevelingen

De onderzoekers doen de volgende aanbevelingen t.a.v. een goed/succesvol meldtraject:  

  • Snel en zichtbaar handelen door …
  • Continu blijven afstemmen met de betrokkenen in het meld- en onderzoeksproces en oog hebben voor elkaar.
  • De rol van leidinggevende in dit soort trajecten is belangrijk. Zorg dat je de leidinggevende aanhaakt, begeleiding biedt zodat de leidinggevende zijn/haar rol kan vervullen.
  • Investeer nadrukkelijk in de kennis, competenties, vaardigheid en houding van actoren die een verantwoordelijkheid dragen in de meld- en onderzoekstraject
  • Breng bij meldprocessen de verwachtingen van betrokkenen goed in kaart, stel ze bij indien nodig en monitor actief de ervaringen van betrokkenen tijdens het meldproces. 
  • Stem vanaf het begin van het meldproces met verschillende verantwoordelijken de communicatie met elkaar goed af. 
  • Expliciteer en benut het leerpotentieel van interne meldingen. 
  • Onderzoek de mate waarin het verloop van meldprocessen wordt beïnvloed door de aard van de integriteitsschendingen waar melding van wordt gedaan.

Hoe kun je deze inzichten omzetten in de praktijk?

In dit onderzoek wordt uitgegaan van organisaties die hun meldsysteem op orde hebben. Daarmee wordt in dit kader bedoeld dat er een meldregeling (zoals bijvoorbeeld een klokkenluidersregeling), een meldpunt (zoals bijvoorbeeld een compliance officer) en vertrouwenspersonen zijn. Wanneer je dit als organisatie op orde hebt kun je mijn inziens vier belangrijke stappen ondernemen naar aanleiding van dit onderzoek:

  • Bekijk in je organisatie of er sprake is van ‘succesvolle meldtrajecten’ en wat je hiervan kunt leren. En mocht je erachter komen dat de doorlopen meldtrajecten niet succesvol zijn geweest, is dat ook goed om naar te kijken.
  • Zorg dat er proactief en structureel geïnvesteerd wordt in kennis, competenties, vaardigheid en houding van betrokkenen in een meldtraject.
  • Zorg dat je bij de start van een nieuw meldtraject de inzichten uit het rapport van de Universiteit van Utrecht deelt met de verantwoordelijken in een meldtraject als herinnering waar je attent op moet zijn.
  • Evalueer achteraf ieder meldtraject met alle betrokkenen om er als organisatie van te leren.

Contact

Heb je vragen over het inrichten van een meldsysteem, een klokkenluidersregeling of de nieuwe Wet bescherming klokkenluiders? Neem gerust contact om met ons. We ondersteunen veel organisaties bij de opzet en uitvoering van meldsystemen en klokkenluidersregelingen.

Bron: Succesvol melden | Integriteit bevorderen | Huisvoorklokkenluiders en Succesvol intern melden van integriteitsschendingen – Nieuws – Universiteit Utrecht (uu.nl).