Kun je je een dag voor de geest halen waarop je van je werk naar huis reed en echt een wow-gevoel had over die dag? Een moment waarop je met een tevreden gevoel terug kijkt. Neem even de tijd om je deze dag of dat moment weer helemaal te herinneren voordat je verder leest.
Mocht je geen enkel moment kunnen bedenken en dat jammer vinden, dan helpt het om deze vragen aan collega’s te stellen. Verhalen van je collega’s leveren meestal vanzelf inspiratie op voor je eigen wow-momenten.
Wanneer je een moment in gedachten hebt genomen, sta dan even stil bij de volgende vragen:
Waarschijnlijk is het prettig om hier even stil bij te staan. En wellicht doe je dit – net als vele anderen – niet heel vaak. We doen immers gewoon ons werk, niets bijzonders toch? En toch is een wow-moment heel bijzonder. Als je een aantal wow-momenten hebt verzameld, geeft dat vaak weer wat je belangrijk vindt in je werk, of wellicht zelfs in het leven. Vaak zijn verhalen over wow-momenten een vertaling van beroepstrots. Veel Nederlanders vinden ‘trots’ nogal een groot woord. Amerikanen zijn daar bijvoorbeeld veel gemakkelijker in. Omdat wij ‘trots’ in Nederland vaak te groot vinden, vraag ik bewust naar een moment waar je tevreden over was, of wat je een wow-gevoel gaf. Dat is al iets minder groots dan ‘trots’. Mijn vragen over ‘tevreden’ en ‘wow-momenten’ uit je vak, leiden uiteindelijk wel tot ‘beroepstrots’. Beroepstrots is een vertaling van onze bezieling voor het vak. Het geeft aan waarom we voor dit vak hebben gekozen en waarom we er ’s ochtends ons bed voor uit komen.
Waarom schrijf ik nu over deze gedachte-oefening? Dat doe ik omdat ik een wens heb om veel wow-momenten van compliance officers te verzamelen. En deze wow-momenten wil ik graag bundelen in de volgende editie van ons tijdschrift De Compliance Officer. Als dat plan lukt, dan verwoordt de volgende editie van dit blad de beroepstrots van de compliance officer. Prachtig lijkt me dat.
Enige tijd geleden voerden we met een team een oorzaakanalyse uit. Tijdens dit onderzoek keken we niet alleen naar de structuur van de processen en de organisatie, maar ook naar gedrag en cultuur. Ons onderzoek leidde tot een rapport met een aantal oorzaken. Eén van de oorzaken lag bij het gedrag van het bestuur. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat ik dat nog steeds lastig vind om dat op te schrijven. Het bestuur is immers ook onze opdrachtgever. En in dit geval schatten wij in dat het bestuur deze feedback niet echt zou kunnen waarderen. Toch hebben wij hier in ons rapport goed bij stil gestaan. We schrijven het rapport immers voor de organisatie, en niet om de bestuurders te plezieren. Met enige spanning ga ik dan toch naar de presentatie van zo’n onderzoeksrapport. Zoals viel te verwachten was niet iedereen even blij met de uitkomsten. En dat is zacht uitgedrukt. Het leidde tot een pittig gesprek.
Een paar weken later gingen we terug, zoals we altijd doen na zo’n onderzoek. Om te toetsen in hoeverre onze aanbevelingen zijn begrepen en omarmd. Inmiddels had het bestuur de tijd gehad om de bevindingen te laten bezinken en intern te toetsen. Zou het kunnen kloppen wat hier staat maar eerder niet werd uitgesproken? De weerstand was verdwenen. Het probleem werd gezien en onderkend. Zij hadden zelfs stappen ondernomen om zichzelf bewuster te laten zijn, zodat zij daarmee voor een deel de oorzaak van het probleem wegnamen.
Op zo’n dag rijd ik niet fluitend, maar echt zingend naar huis. Het is maar een klein steentje in de rivier, maar och, wat kan ik daar blij mee zijn. Wow!
Mail je verhaal dan aan mij vóór 23 mei 2019. Als je dat prettig vindt, dan kunnen we je verhaal eventueel geanonimiseerd opnemen. We plaatsen wow-verhalen tussen de 200 en 1.000 woorden. Je kunt je verhaal naar mij zenden via c.wielenga@compliance-instituut.nl of naar redactie@complianceofficer.nl. Je mag mij ook bellen op 088 99 88 100.