Zelfs wanneer een klant veel ervaring en kennis heeft van een product mag deze klant niet altijd het product afnemen zonder advies. Dit heeft de Kifid- geschillencommissie kenbaar gemaakt in een uitspraak uit 2017.
In de zaak gaat het om een klant die werkzaam is als hypotheek adviseur en een hypotheek heeft lopen. Aan deze hypotheek is een beleggingsverzekering gekoppeld. De klant wil graag een mutatie doorvoeren, maar de bank geeft aan dat het om een adviesgevoelige wijziging gaat en stelt advies via een financieel adviseur verplicht. De klant wilde zijn beleggingsverzekering afkopen en de waarde van de beleggingsverzekering in mindering brengen op de uitstaande hypotheeksom.
De klant heeft de kosten die hij heeft gemaakt via het Kifid teruggeëist. Het Kifid is het echter niet met de klant eens en geeft de bank gelijk. Het gaat namelijk om een complex product conform artikel 4:23 van de Wft en geeft aan dat de mutatie die klant wilde uitvoeren een ingrijpende wijziging heeft op de geldlening. De Commissie vindt het redelijk in dergelijke situaties dat de bank in het kader van haar zorgplicht het verplicht stelt dat er (onafhankelijk) advies plaatsvindt.
Dit betekent dus dat wanneer er sprake is van een complex product en er mogelijk sprake is van impactvolle gevolgen voor de financiële situatie, advies verplicht mag worden gesteld.
Bron: AMWeb