Toetskader PARP-processen

Afbeelding Toetskader PARP-processen

De AFM heeft een vernieuwd toetskader voor PARP-processen gepubliceerd. Dit toetskader voor processen bestaat uit zes onderwerpen:

1 – Duidelijk belegde verantwoordelijkheden
De verantwoordelijkheden binnen de processen van productontwikkeling (ontwikkeling van producten, goedkeuring van producten en evaluatie van producten) zijn duidelijk en op voldoende hoog niveau belegd.

2 – Stimuleren van zelfkritisch vermogen
De processen stimuleren en borgen dat de financiële onderneming met een open blik en voldoende kritisch naar haar eigen producten kijkt. Het gebruiken van multidisciplinaire discussiesessies, open vragen en een duidelijk eigen normenkader kan hierbij helpen.

3 – Goed afgebakende doelgroepbepaling
De processen zorgen ervoor dat de doelgroep van producten goed is afgebakend en is gerelateerd aan de fundamentele behoefte waarin het product voorziet. Bij de doelgroepafbakening hoort ook een beschrijving van de groep waarvoor het product ongeschikt is.

4 – Uitgebreide scenarioanalyses en productvergelijking
De processen borgen dat de relevante scenario’s voor het product (met al haar kenmerken) goed worden geanalyseerd en dat het product en de uitkomsten van uitgevoerde (scenario)analyses worden vergeleken met andere productoplossingen die in een soortgelijke behoefte voorzien. De financiële onderneming analyseert in tests de werking van het product als geheel en op het niveau van de verschillende onderdelen. Bij veel producten moet de werking van het product gesimuleerd worden (bijvoorbeeld door middel van Monte Carlosimulaties) om een goede inschatting te maken van de kans dat de verschillende scenario’s de verwachte uitkomsten opleveren.

5 – Goede aansluiting op relevante andere processen in de keten van het product
Denk hierbij onder andere aan: informatieverstrekking aan adviseurs en klanten, aanvraagprocedures en klachtenprocedures. De distributiestrategie is een belangrijke schakel tussen de productontwikkelingsprocessen en de overige processen in de keten van de financiële onderneming. Deze dient daarom expliciet meegewogen te worden tijdens de productontwikkelingsprocessen.

6 – Zorgen voor een tijdige evaluatie van producten
Dit kan risico-georiënteerd, bijvoorbeeld door een inschatting te maken van de benodigde frequentie van evaluatie in combinatie met het bepalen van aanleidingen voor een eerdere evaluatie. Bepaalde ontwikkelingen die sterk doorwerken op de werking van het product kunnen zo een aanleiding vormen. Producten die substantieel worden aangepast kunnen ook een aanleiding voor een evaluatie vormen. Een van de uitkomsten van een dergelijke evaluatie kan zijn dat de financiële onderneming de doelstelling van het product en de doelgroep voor het product opnieuw vaststelt.

Toetskader

Het toetskader voor producten bestaat onder meer uit vier vragen, die onderling met elkaar verweven zijn. Zo kan een kenmerk van het product zowel tot een bevinding over de kostenefficiëntie van het product, als tot een bevinding over de veiligheid van het product leiden. De antwoorden op deze vragen vormen een benadering van het totaalbeeld.
1 – Biedt het product waar voor haar geld?
2 – Geeft het product invulling aan een gefundeerde behoefte van de doelgroep?
3 – Doet het product wat het beoogt in allerlei omstandigheden en is de uitkomst dan acceptabel voor de doelgroep?
4 – Is het product niet onnodig ingewikkeld en kan de klant de kwaliteit en passendheid ervan goed beoordelen?

Klik hier voor meer informatie over deze vier vragen.

Bron: AFM